Nejlepší vitamíny na vlasy

Poslední úprava 29.04.2020
Sdílet článek

Zdravé vlasy a strava

Pokud jde o zdravé vlasy, první věc, kterou doporučují odborníci z celého světa, je dobře vyvážená strava. Strava by měla obsahovat potřebné vitamíny, bílkoviny, železo, zinek a dokonce i základní tuky. Různé druhy vitamínů hrají podle odborníků klíčovou roli i pro růst vlasů. (5 best...; Thompson, 2017) Pravidelný příjem vitamínů je nezbytný pro jejich normální rozvoj a jejich zachování. Vitamíny mohou udělat pro podporu zdravých vlasů velmi mnoho. Je ale důležité vědět, které vitamíny jsou užitečné pro zdravější a pevnější vlasy. (5 best...; Thompson, 2017)

FOLIVITAL PRO - vitamíny na léčbu vypadávání vlasů

FOLIVITAL PRO pomohl uz tisícům mužů i žen s vypadáváním vlasů. FOLIVITAL PRO je účinný komplex vitamínů proti vypadávání vlasů. Nechte si pomoci i Vy. Klikněte zde a zjistěte víc.

Obsah:

  1. Zdravé vlasy a strava
  2. Co jsou vitamíny?
  3. Vitamín A
  4. Vitamín C
  5. Vitamín D
  6. Vitamín E
  7. Vitamín H
  8. Vitamín B
    1. Druhy vitamínů B, které jsou užitečné pro vlasy:
  9. Zinek
  10. Magnesium
  11. Proteiny
  12. Další tipy pro zdravé vlasy

Co jsou vitamíny?

Vitaminy hrají důležitou roli v celkovém zdraví člověka a jsou nezbytné pro normální fungování těla a vlasů. Stejně jako naše tělo potřebuje vitamíny pro udržení správného fungování, vlasy také využívají vitamíny, které jsou především zodpovědné za růst a zdraví vlasů. Nedostatek vitamínů se spojuje se zpomaleným růstem vlasů, vlasy působí fádně, jsou křehké. Může způsobit až vypadávání vlasů. Vitaminy mají také pomáhat proti lupům a problémům pokožky hlavy.

Tři nejběžnější typy nejizvové alopecie jsou androgenní alopecie (AGA), telogen efluvium (TE) a alopecie areata (AA). A při nejizvové alopecii hrají důležitou roli i mikroživiny. Vitamíny a minerály jsou totiž hlavními prvky normálního cyklu růstu vlasového folikulu, hrají roli při rychlé dělbě buněk, tvorbě vlasových cibulek ve folikulech. (Almohanna, 2018)

Podle různých výzkumů dokáže užívání vitamínu D zlepšit příznaky jako androgenní alopecie, tak i telogen effluvium. Při stejných problémech se doporučuje i užívání železa, to je velmi často nízké u žen. K železu je vhodné přidat vitamín C. O užívání zinku, riboflavinu, kyseliny listové či vitaminu B12 neexistuje dostatek velkých výzkumů. Na druhou stranu, příliš mnoho vitaminu A či příliš mnoho selenu může vypadávání vlasů zhoršit. (Almohanna, 2018)

Pokud jde o alopecia areata, jde o napadání folikulů imunitním systémem člověka. Tehdy je vhodné při nízkých hladinách doplňovat vitamín D. O železe a zinku je třeba provést velké výzkumy, které by jejich prospěšnost skutečně potvrdily. Podle dostupných údajů při léčbě alopecia areata doplnění biotinu nepomůže. Úloha selenu není zcela jasná. (Almohanna, 2018)

Pokud jde o předčasné šedivění vlasů či šedivění v dětství, je odborníky doporučeno užívání železa, vitamínu D, folátů, vitamínu B12 i selenu. (Almohanna, 2018)

Jak je to tedy s vitaminem A, vitaminem B, vitaminem C, vitaminem D, vitaminem E, železem, selenem či zinkem a dalšími vitamíny a minerály při vypadávání vlasů?

Vitamín A

Vitamín A je antioxidant, který pomáhá produkovat zdravý maz v pokožce hlavy, a tím pomáhá udržovat pokožku hlavy a vlasy hydratované. (Everts, 2010) Nedostatek vitaminu A může vést k lámavým vlasům a šupinaté kůži s akné. (Mejia, 1979)

Zdroje: Vitamín A se nachází ve žluté, červené, oranžové zelenině. Některé z přírodních zdrojů vitamínu A jsou mrkev, citron, grep, sladké brambory, brokolice, meruňky, rybí tuk, maso, mléko, sýr, vejce, špenát, zelí a broskve. Správné množství vitamínů může napomoct tomu, že budou vlasy růst rychleji a nebudete mít problém se suchými vlasy.

Dávkování: Denní dávka by měla být kolem 5000 IU. Užívání více než 25.000 IU je toxické a může dokonce vést k vypadávání vlasů a dalším vážným zdravotním problémům. (5 best...; Almohanna, 2018)

Vitamín C

Vitamín C nebo kyselina askorbová je antioxidant, který pomáhá udržovat zdraví vlasů. Vitamín C souvisí s vývojem a růstem tkání, které jsou důležité pro růst vlasů. Při pravidelném příjmu potřebného množství vitamínu C, můžete předejít vypadávání vlasů, stejně jako předčasně šedivějícím vlasům, suchým a lámavým vlasům. Nedostatek vitamínu C může vést k oslabení vlasové struktury.

Zdroje : Některé z přírodních zdrojů vitamínu C jsou pomeranč, citron, limetka, meloun, jahody, kiwi, žlutý meloun, ananas, černý rybíz, rajčata, okurky, květák, paprika nebo brambory.

Dávkování : Denní dávka vitamínu C by měla být asi 60 mg.

Vitamín D

Vitamin D je spojován se zdravým cyklem růstu vlasových folikulů. Tím, že stimuluje vlasové folikuly a buňky, které tvoří vlasy. Vitamin D snižuje problém s vypadáváním vlasů. (Kim, 2012) Vitamin D je také potřebný pro absorpci vápníku v těle, který je důležitý pro vývoj zdravých folikulů. Pravidelný příjem vitamínu D může udělat zázraky pro Vaše vlasy. (Gerkowicz, 2017)

Zdroje : Některé z přírodních zdrojů vitamínu D jsou houby, ryby, celá vejce, mléko, olej z tresčích jater, losos, tuňák, obiloviny, vepřové maso, hovězí játra nebo sýr ricotta.

Dávkování : Doporučená denní dávka vitaminu D je alespoň 1000 IU denně. Zjistěte více o vitamínu D a vlasech.

Vitamín E

Vitamín E je antioxidant, který vytváří nové cévy a zvyšuje krevní oběh pokožky hlavy. Tento vitamín funguje jako povzbuzující prostředek v imunitním systému. Když je krevní oběh v pokožce hlavy dobrý, jsou lépe zásobovány i vlasové folikuly mohou v ideálním případě produkovat více vlasů. Dobrý imunitní systém také může přispět k jejich rychlejšímu růstu. Vitamín E je spoluzodpovědný za silné vlasy plné života.

Zdroje: Některé z běžných přírodních zdrojů vitamínu E jsou rýžové otruby, tmavozelená zelenina, luštěniny, celozrnné produkty, olej z pšeničných klíčků, sójových bobů, syrové semena a ořechy nebo sušená fazole.

Dávkování: Požadovaná denní dávka vitamínu E je do 400 IU. Protože Vitamin E může zvyšovat krevní tlak a snižovat srážlivost krve, je vhodné poradit se s lékařem, pokud trpíte vysokým krevním tlakem. (5 best...; Almohanna, 2018)

Vitamín H

Vitamín H ( biotin ) - Vlas se skládá hlavně z bílkoviny s názvem keratin, který je přítomen v nehtech. Vitamín H, který je známý jako Biotin, vytváří keratin. To je důvod, proč se mu říká také "vlasový vitamin". Podporuje růst buněk a metabolismus, který pomáhá růstu vlasů a zabraňuje tak křehkým, lámavým vlasům. Nedostatek biotinu může vést ke ztrátě vlasů, řas nebo obočí. Adekvátní příjem biotinu může pomoci při prevenci vypadávání vlasů a jejich šedivění.

Zdroje: Některé z přírodních zdrojů biotinu jsou kvasinky, celozrnné obiloviny, žloutky, játra, rýže, mléko, sýr, mangold, arašídy, surový květák, maliny nebo avokáda.

Dávkování: Doporučená dávka biotinu, pokud se chcete zbavit problémů s vlasy je asi 30 mikrogramů až 100 mikrogramů denně. (5 best...; Almohanna, 2018)

Vitamín B

Vitamín B posiluje vlasové folikuly, čímž je činí méně náchylnými na poškození a vypadávání vlasů. Konzumace potravin s obsahem vitamínů skupiny B se spojuje s růstem vlasů, snížením jejich vypadávání i šedivění. Skupina B vitamínů sestává z více vitamínů, které mají příznivý vliv na vlasy.

Zdroje : Vitamin B najdete ve vejcích, mase, čerstvém ovoci, krůtím mase a rybách. Vitamin B je rozpustný ve vodě, takže se nebude hromadit v těle. (5 best...; Almohanna, 2018)

Druhy vitamínů B, které jsou užitečné pro vlasy:

Vitamín B5 nebo-li kyselina pantotenová může bránit šedivění a vypadávání vlasů. Vlasové folikuly slábnou mnohdy i kvůli nedostatku tohoto vitaminu ve těle. Některé z dobrých zdrojů vitamínu B5 jsou celozrnné obilniny, pivovarské kvasnice, vnitřnosti, vaječné žloutky, mléko, arašídy nebo luštěniny.

Vitamin B6 nebo pyridoxin pomáhá při prevenci vypadávání vlasů. Pomáhá také při tvorbě melaninu, který dodává vlasům barvu. Některé z potravinových zdrojů vitamínu B6 jsou kvasnice, játra, celozrnné obiloviny, zelenina, vnitřnosti a žloutky. Protože vysoká dávka tohoto vitaminu může způsobit ztrátu citlivosti v rukou a nohou, je nutné poradit se s lékařem ohledně přesného množství, které musíte užívat.

Vitamín B9 nebo kyselina listová je potřebný pro růst buněk a napomáhá zlepšení duševního zdraví. Dobrými zdroji B9 jsou zelená listová zelenina, luštěniny, semena, játra, drůbež, vejce, obiloviny a citrusové plody.

Zinek

Možná jste nad svou hladinou zinku příliš nepřemýšleli, pravdou však je, že nízká hladina zinku může mít "prsty" v pomalém růstu Vašich vlasů. Dobrou zprávou je, že není příliš složité udržovat správnou hladinu zinku v těle. Pokud se stravujete vyváženě a přesto máte nízkou hladinu zinku, můžete mít problém s absorpcí zinku do organismu. V tomto případě je třeba doplnit zinek pomocí výživových doplňků. (Karashima, 2012; Hoon Park, 2009)

Zdroje: Zinek se tak jako mnoho dalších minerálů nachází v potravinách. Obsahuje ho červené maso, drůbež, ústřice. Dále se zinek nachází v luštěninách, ořeších ale i cereáliích.

Dávkování: Doporučená dávka se pohybuje kolem 10mg zinku denně. (5 best...; Almohanna, 2018)

Magnesium

Magnesium je minerál, který přispívá k tomu, že se cítíte fit a plní energie. Nízké hladiny hořčíku v těle často přinášejí pocity oslabení. Příznaky nedostatku hořčíku v těle jsou podobné jako příznaky stárnutí - zvýšený krevní tlak, nepravidelný puls, ucpané cévy nebo problémy se srdcem. Několik výzkumů potvrdilo, že nízké hladiny hořčíku mohou způsobovat zvýšené vypadávání vlasů, protože tento minerál je nezbytný pro tvorbu zdravých vlasových folikulů.

Zdroje: Magnesium se hojně nachází v oříšcích - mandle, kešu, arašídy. Nachází se také v rybách - halibut. A také ho najdete v listové zelenině.

Dávkování: Denní dávka hořčíku se pohybuje kolem 300mg.

Proteiny

Proteiny sice nejsou vitamíny, ale pokud chcete mít silnější a pevnější vlasy, ujistěte se, že konzumujete dostatečné množství proteinů. Proteíny jsou důležité pro zdravý růst vlasů a jejich pevnost. Ve vyvážené stravě je dostatečné množství proteinů a nebude nutné sáhnout po proteinových tyčinkách či jiných doplňcích. Vegani a vegetariáni se nemusí obávat - existuje dostatečné množství rostlinných zdrojů proteinů.

Zdroje: Maso, ryby, sýr, tofu, vajíčka, oříšky, semínka, špenát, brokolice.

Vitaminové výživové doplňky jako prostředek prevence či přímo na zvládnutí dermatologických problémů, kam patří i vypadávání vlasů, jsou velmi žádané. Mikroživiny, tedy i vitamíny a minerály hrají důležitou a přesto ne zcela jasnou roli při normálním vývoji vlasových folikulů a imunitních buněk. Nedostatek takových mikroživin může představovat rizikový faktor spojený s prevencí, rozvinutím a léčbou alopecie. (5 best...; Almohanna, 2018)

Další tipy pro zdravé vlasy

  1. Dodržujte tipy pro péči o vlasy, jako masírování pokožky hlavy, občasné zastřihávání konečků a vyhýbání se mytí si vlasů v horké vodě.
  2. Pamatujte, klíčem k dobrým vlasům je vhodně vyvážená strava.
  3. Všeho moc škodí... Současné užívání některých vitaminů, minerálů a aminokyselin má i své nevýhody. Přebytek vitaminu A a E může vést k nesprávné keratinizaci vlasů a tím vypadávání vlasů vyvolávat. Vstřebávání minerálů a vitamínů závisí na jejich relativním nedostatku v těle. Například vápník a železo se při současném užívání navzájem ovlivňují, jeden druhému snižují vstřebávání do těla.
  4. Ty nejlepší vitamíny na vlasy a jejich recenze čtěte zde: Folivital Pro, Folivital Pro Mama, Foligain, Vitaminy proti šedivění vlasů, Vitaminy pro rychlejší růst vlasů

Zdroje

Nejlepší vitamíny na vlasy Průměrné hodnocení: 3.6 (18 hodnocení­)

Doporučené produkty

  • Vitamíny pro vlasy FOLIVITAL PRO

    Vitamíny na vlasy FOLIVITAL PRO obsahují vyváženou směs účinných látek, vitamínů a minerálů působících zevnitř na kořínky vlasů pro - silnější vlasy, oživení slabých vlasů a zastavení vypadávajícími vlasů.

Čtěte víc

Blízke témy