Domů / / / 6 důvodů proč biotin pomáhá př...

6 důvodů proč biotin pomáhá při ztrátě vlasů

Poslední úprava 28.09.2020
Sdílet článek

Biotin je součást vitaminů B komplexu, což zkráceně znamená, že prospívá zdraví. Biotin byl nalezen v několika potravinách jako je mrkev, játra, kvasinky, banány - většinou v nízkých koncentracích. Průměrný dospělý člověk dostane kolem 40mg biotinu za den ve stravě. Příznaky nedostatku biotinu zahrnují sníženou chuť k jídlu, dermatitidu, achromotrichii (ztráta pigmentu ve vlasech) a alopecii (vypadávání vlasů). Zjistěte proč může být Biotin nebo vitamin H prospěšný pro vaše vlasy jako prevence jejich ztráty a jako podpora opětovného růstu vlasů.

Biotin

Biotin nebo vitamin B7 také označován jako vitamín H nebo koenzym R je sloučenina rozpustná ve vodě a jeden z B-komplex vitamínů.

Je důležitý pro syntétu mastných kyselin, glukózu, některé aminokyseliny jako je valin a isoleucin. Je důležité, aby při biochemickém procesu, kterým buňky dostávají živiny, pomáhal regulovat hladinu cukru v krvi. (Guo, 2017)

  • Biotin přispívá k posílení vlasů a nehtů. Stejně jako všechny vitaminy rozpustné ve vodě, biotin se neukládá v těle. Avšak bakterie přítomné ve střevech ho produkují více než je potřebné denní množství.
  • Zatímco jeho nedostatek je vzácný, vyskytuje se stále více lidí s poruchami metabolismu. Například alkoholici - je známo, že mají nižší hladinu biotinu než zbytek populace.
  • Podobně je biotin snížen u sportovců, epileptiků, starších lidí a lidí, kteří mají problém s trávicím traktem. Těhotné a kojící matky mají také nižší hladinu biotinu v důsledku zvýšené poptávky po tomto vitamínu v těle.
  • Těhotné ženy jsou obzvláště náchylné na jeho nedostatek.

Dieta, během níž konzumujete delší dobu syrové vaječné bílky způsobuje nedostatek biotinu. Je to kvůli avidinu, proteinu, který byl nalezen v neupraveném vaječném bílku.

Avidin se váže s biotinem a snižuje biologickou dostupnost vitamínu pro podstatné funkce v těle.

Hlavní příznaky nedostatku biotinu zahrnují:

  • ztráta vlasů
  • zánět spojivek
  • červené vyrážky
  • šupinatění kůže, genitálií
  • brnění a necitlivost v prstech na rukou i nohou
  • deprese, únava, zmatenost

Kromě vypadávání vlasů je nejkonkrétnějším příznakem nedostatku biotinu oteklá tvář s abnormálním rozložením tělesného tuku a červené vyrážky.

Dlouhodobý a opakovaný nedostatek biotinu může vést k ohrožení imunitního systému a zvyšuje rizika rozvíjejících se plísňových a bakteriálních infekcí.

Výzkumy stanovili biotin jako jednu ze základních živin pro zachování pevnosti, struktury a vzhledu vlasu. Jeho dostatek zlepšuje zdraví vlasů. Podpora využití tohoto vitaminu může upravit vypadávání vlasů. (Guo, 2017)

Kromě biotinu na vlasy, biotin se používá k léčbě cukrovky. Při léčbě cukrovky, biotin zlepšuje hladinu glukózy v krvi a zabraňuje poškozování nervů na končetinách.

Biotin a jeho toxicita nejsou zjištěny, lidské tělo může tolerovat i větší dávky tohoto vitaminu, protože biotin je rozpustný ve vodě a snadno se vylučuje močí.

1. Nedostatek biotinu

Samo o sobě by mělo stačit, abyste si byli jisti, že máte biotinu ve vaší stravě dost. Ať už zesílit přirozený přísun v potravě, nebo najít způsob jak přidat doplňky, které potřebujete. Pokud nemáte dostatek biotinu, můžete přijít také o řasy a obočí. (Fujimoto, 2005)

Biotin hraje důležitou roli v prevenci vypadávání vlasů. Podle genetických předispozic lze říci, komu a kdy budou vypadávat vlasy, ale správná strava bohatá na důležité látky pro vlasy může zpomalit až zamezit tento proces. Léčba vypadávání vlasů je nejúčinnější pokud kombinuje léky, které jsou určeny na topikální (lokální) - povrchovou léčbu a látky v podobě vitamínů, které člověk dostává do těla ze stravy nebo výživových doplňků.

2. Biotin je základ kožních buněk

Zdravé kožní buňky jsou důležité pro zdravé vlasové folikuly. Slabé nebo nezdravé vlasové folikuly mají za následek neschopnost udržet vlasy, což vede k jejich vypadávání. Pokud se folikuly stávají slabší, zhoršuje se i jejich vypadávání a schopnost vypěstovat a udržet si vlasy, se zmenšuje.

3. Tlumící proteiny

Pro zdravější tělo je snazší zabraňovat vypadávání vlasů a stimulovat opětovný růst. Biotin může zlepšit vaše vlasové folikuly, které opětovně podporují růst vlasů.

4. Tabletky

Získání správné výživy je zásadní pro správný růst vlasů, aby umožnily přeměnu bílkovin do vlasů. Dopomáhá tomu biotin, který je nezbytný pro metabolismus tuků, buněčný růst a aminokyseliny.

5. Posila vitamínu B

Kombinace biotinu s jinými vitaminy skupiny B mívá fantastický vliv na prevenci vypadávání vlasů. Výsledkem je silná kombinace, která opravdu může vašim vlasům pomoci. I další vitamíny mohou zlepšit výkonnost biotinu na vlasy, ale vitamíny B komplexu mají největší vliv.

6. Doplňky stravy

Biotin pracuje hlavně v noci, pokud užíváte biotin pomocí doplňků. Buďte opatrní s množstvím biotinu, pokud ho vaše tělo bude mít příliš, mohlo by vám to způsobit jiné zdravotní potíže.

Zdroje potravin

Chcete použít biotin na vlasy? Zde jsou některé potraviny, které vám jej umožní dostat do těla:

  • květák
  • celá zrna
  • sója
  • banány
  • hrách
  • houby
  • sardinky
  • máslo
  • fazole

Potraviny, které jsou zvláště bohaté na biotin:

  • arašídy
  • játra
  • vařené vejce
  • syrové žloutky

Zatímco syrová vejce jsou důležitým zdrojem biotinu, je třeba poznamenat, že syrové bílky obsahují avidin, protein, který váže biotin. Z toho důvodu jsou pouze žloutky preferovaným zdrojem biotinu. Na druhé straně vaření ničí avidin a proto i vařená vejce mohou poskytnout potřebný biotin pro lidi, kteří nejedí syrové žloutky.

Biotin proti mužskému vypadávání vlasů

Funguje ale biotin na vlasy jako léčba mužského plešatění? Inu, ne zcela. Biotin je sice skutečným přínosem pro růst vlasů, neřeší základní problém mužského vzorového plešatění - genetiku a hormony.

Je dobré pochopit, proč dochází k mužskému vzorovému plešatění, jaký má vliv biotin na vlasy, tedy na růst vlasů. I to, proč není biotin nejvhodnější první volbou pro léčbu vypadávání vlasů u mužů. Na co je vlastně biotin skutečně dobrý a jak ho zařadit do péče o vlasy?

Jak dochází k mužskému plešatění a proč samotný biotin nepomůže?

Mužské vzorové vypadávání vlasů se může projevovat různě - buď může jít o ustupující vlasovou linii nebo difuzní řídnutí kolem temene, případně po celé hlavě. Kromě několika výjimek je klíčovou příčinou vždy totéž - citlivost na dihydrotestosteron, známější pod zkratkou DHT.

DHT je vedlejším produktem testosteronu. Když tělo tvoří testosteron, mění se jeho malé množství na DHT. Toto DHT může navázat na receptory na vlasové pokožce a způsobit to, že se s postupem času zhoršuje kvalita vlasových folikulů. Výsledkem je ustupující vlasová linie nebo řídnutí vlasů.

Jelikož vlasové folikuly na čele a na temeni hlavy mají nejvíce receptorů, ovlivní je vypadávání vlasů obvykle jako první.

Každý člověk je na DHT různé citlivý. Právě proto začínají někteří muži plešatět dříve a jiní mají i ve stáří plnou hlavu vlasů. Pokud jste citliví na DHT, pravděpodobně začnete přicházet o vlasy bez ohledu na stravování či užívání vitamínů.

A jelikož biotin je vitamin, nemá na změnu testosteronu na DHT žádný vliv. Má však ověřený a pozitivní dopad na růst vlasů. A proto je užitečným doplněním výživových doplňků pro růst vlasů spolu s něčím, co blokuje DHT (saw palmetto, minoxidil, finasterid).

Biotin dokáže zastavit vypadávání vlasů, ale pouze pokud je způsobeno nedostatkem biotinu

Při jedné příležitosti je biotin při zastavení vypadávání vlasů účinný - pokud trpíte nedostatkem biotinu.

Nedostatek biotinu v tak velkém rozsahu je však ve skutečnosti velmi vzácný problém. Lépe řečeno, pravděpodobně není primární příčinou vypadávání vlasů. V průměru trpí na nedostatek biotinidázy jeden člověk z 137 400. Příznaky nedostatku jsou patrné již v prvních měsících života člověka.

Ztráta vlasů bývá obvykle tím mírnějším příznakem nedostatku biotinu. Lidé, kterým chybí biotin, mívají často červenou šupinatou pokožku kolem očí, nosu, úst i genitálií. Dalšími příznaky jsou záchvaty, letargie, zdřevěnělé končetiny, halucinace a deprese.

Jeden z potenciálních indikátorů nedostatku biotinu jsou i slabé, křehké nehty, které snadno praskají a štěpí se. Nízké hladiny biotinu jsou spojovány i s nechutenstvím.

Jednoduše řečeno, nedostatek biotinu je u zdravých, dobře živených lidí velmi vzácný. Překvapivě běžný je však u těhotných žen. Dokonce až polovina těhotných žen trpí na okrajový nedostatek biotinu.

Jelikož se ale momentálně bavíme o plešatějících mužích, nemusí se tito nedostatku biotinu z důvodu těhotenství obávat. U mužů je vypadávání vlasů způsobeno nedostatkem biotinu velmi vzácné. U mužského pokolení je vypadávání vlasů způsobeno převážně genetickými a hormonálními faktory.

Neznamená to však, že není dobré používat výživový doplněk s biotinem na vlasy

Nedostatek biotinu pravděpodobně nebude příčinou vypadávání vlasů u mužů, neznamená to však, že užívání biotinu jako výživového doplňku je špatný nápad.

Biotin je totiž účinnou pomůckou, která lidem s řídnoucími a ztenčujícími se vlasy dokáže urychlit a posílit růst vlasů.

Zajímavé je, že většina výzkumů týkajících se biotinu se týká žen. Znamená to také, že účinek u mužů nemusí být stejný. A protože většina lidí nejí pravidelně potraviny bohaté na biotin, je docela vhodné dodat jej tělu prostřednictvím výživového doplňku. A to jak u mužů, tak u žen.

Biotin není toxický, tedy nemá negativní účinky na játra či jiné orgány, pokud užíváte biotin na vlasy (nebo nehty). Podle výzkumů mohou lidé bezpečně užívat biotin i ve vyšších dávkách, a to bez hrozících zdravotních problémů.

Biotin není žádný problémový doplněk, přesto je při užívání jiných léků na předpis vhodné poradit se s lékařem dříve, než ho začnete užívat.

Důležitý fakt je, že je biotin vitamin rozpustný ve vodě. Na to, aby byl účinný, musí být užíván orálně.

Je biotin na vlasy nutný při prevenci mužského vypadávání vlasů?

Řečeno jedním slovem, ne. Biotin má ověřený účinek, pokud jde o růst vlasů u lidí trpících na nedostatek biotinu. Na mužské vzorové plešatění však biotin vliv nemá. Mužské vzorové plešatění je hormonální a genetické. A biotin jako vitamín jednoduše do tohoto procesu zapojen není.

Není samozřejmě na škodu přidat biotin do péče o vlasy. Ten však mužské vypadávání vlasů ani nezastaví ani nezpomalí. K tomu potřebujete látky blokující DHT.

Biotin dokáže posílit stávající, rostoucí vlasy. Nečekejte však od něj, že vám díky biotinu začnou opět růst vlasy tam, kde už nerostly...

Zdroje

  • COLOMBO, V.E. a kol., 1990. Treatment of brittle fingernails and onychoschizia with biotin: scanning electron microscopy [Abstrakt]. Journal of the American Academy of Dermatology [online]. Dec, 23 (6 Pt 1), 1127–1132 [cit. 5.5.2020]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2273113/
  • FUJIMOTO, W. a kol., 2005. Biotin deficiency in an infant fed with amino acid formula [Abstrakt]. The Journal of dermatology [online]. Apr, 32 (4), 256–261 [cit. 5.5.2020]. Abstrakt získaný z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15863846/
  • GUO, E.L. a KATTA, R., 2017. Diet and hair loss: effects of nutrient deficiency and supplement use. Dermatology Practical and Conceptual [online]. Jan, 7 (1), 1-10 [cit. 5.5.2020]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5315033/
6 důvodů proč biotin pomáhá při ztrátě vlasů Průměrné hodnocení: 2.9 (9 hodnocení­)

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy