Domů / / I nadbytek vitaminů v těle můž...

I nadbytek vitaminů v těle může být příčinou vypadávání vlasů

Poslední úprava 09.06.2022
Sdílet článek

Většina lidí si neuvědomuje, že není vůbec prospěšné, pokud užijete více než denní doporučenou dávku vitamínů a minerálů. Dokonce bývá nadbytečný příjem vitaminů nevhodný a škodlivý. Pokud tedy užíváte výživové doplňky, bezhlavě je nekombinujte a nepřekračujte denní dávky. Protože denní dávkou je to množství vitamínů a výživných látek, které by měl člověk pro optimální zdraví získat.

Pokud užíváte základní multivitaminy, netřeba se při správném užívání obávat překročení limitu. Ani v případě, že jíte potraviny obohacené o určité vitamíny. Také speciální mix vitaminů na růst vlasů či vitamínů proti vypadávání vlasů je nakombinovaný tak, aby pomohl a neublížil. Pokud však dostanete další léky nebo přípravky, konzultujte jejich užívání s lékařem či lékárníkem, čtěte příbalové informace.

Jemné náznaky, že máte nadbytek vitamínů v těle

Odborníci prozatím nevědí, zda způsobuje mírný nadbytek vitamínů v těle problémy. (Four...) Problematické by samozřejmě bylo výrazné předávkování megadávkami vitamínů a minerálů. Pokud se bavíme o mírném překročení doporučené denní dávky, hrozí příznaky jako problémy s koncentrací, nespavost, problémy spojené s nervovým systémem - brnění nebo pocit podráždění. Nebo i padání vlasů. Závisí od vitamínu či minerálu, se kterým jste to přehnali. (Getting...)

V současnosti totiž převládá v potravinářství zajímavý trend. Výrobci se už příliš nesoustředí na upoutání pozornosti zákazníka na to, co z potraviny odebrali - například tuk, cukr nebo sůl - ale zaměřují se na to, co do ní přidali. Vypadá to tak, že vybírají podle toho, který vitamín či minerál je právě moderní. Pak se na obalech dočtete, že jsou potraviny obohacené o vitamín D, probiotika či omega-3 tuky.

Takto pak ale člověk ani neví, kolik kterého vitamínu skutečně zkonzumoval. A k nerovnováze ve stravování může docházet právě kvůli tomuto trendu.

Čtyři vitamíny, které jsou příčinou vypadávání vlasů, pokud jich užíváte příliš mnoho

Tyto vitamíny normálně vlasům prospívají, ale jen pokud je užíváte s mírou. Pokud jejich příjem příliš navýšíte a takové nadměrné množství užíváte denně, mohou být příčinou vypadávání vlasů. Mohou totiž spustit telogen effluvium.

Selen - doporučená denní dávka (dospělý) = 55 mikrogramů

Nechtěně si můžete navýšit dávku selenu i konzumováním obohacených vajec či vitamínových nápojů. Mnoho selenu však obsahují i brazilské ořechy. Dokonce již jeden či dva ořechy obsahují denní doporučenou dávku, takže se velmi snadno můžete dostat nad limit. (Four...)

Vitamín A - doporučená denní dávka (dospělý) = 800 mikrogramů

Vitamín A se nenachází pouze v potravinách či nápojích. Obsahují ho i některé léky a přípravky proti akné. Při správném dávkování vitamín A zdravému růstu vlasů napomáhá. Pokud se však dávka pravidelně překračuje, může to mít na tělo negativní dopad. Člověk má rozmazané vidění, zvrací a dochází k vypadávání vlasů. Obvykle mívá i suchou a drsnou pokožku, popraskané rty a trápí ho bolesti hlavy. (Four...)

Vitamín A je přitom vitamin rozpustný v tuku. To znamená, že si tělo vezme kolik potřebuje a zbytek si uchová na později. I tento fakt usnadňuje postupné neúmyslné předávkování. Vitamín A vlastně při vyvážené zdravé stravě denně ani užívat není nutné. Protože například 100 gramů mrkve, tedy přibližně jedna velká mrkev, vydá za více než 300% denní dávky.

Zinek - doporučená denní dávka (dospělý) = 10 miligramů

Zinek se častokrát nachází ve vitamínových nápojích, v lécích proti nachlazení, pastilkách na hrdlo ... Přitom je pro růst vlasů zinek potřebný, účastní se při tvorbě nových vlasů. Pokud je ho však v těle nadbytek, může způsobit vypadávání vlasů stejně jako při jeho nedostatku. (Four...)

Vitamín E - doporučená denní dávka (dospělý) = 3-4 miligramy

Sice neexistuje dostatek vědeckých důkazů, aby se daly s určitostí stanovit negativní účinky při pravidelném překračování doporučeného množství, známe však několik nepříjemných účinků spojovaných s nadměrným užíváním vitamínu E z výživových doplňků. Při přirozených potravinových zdrojích prokázány nebyly. Nadbytek vitaminu E může způsobit krvácení u pacientů, kteří užívají léky proti srážlivosti. A právě v souvislosti s nadměrnou ztrátou krve může dojít k nedostatku železa a anémii, což může způsobit vypadávání vlasů. (Four...)

Jak zastavit vypadávání vlasů vyvolané nadbytkem vitamínů

Telogen effluvium patří mezi nejčastější příčiny vypadávání vlasů při nedostatcích ve výživě, také bývá velmi častým nežádoucím účinkem při užívání některých léků. Jde však o dočasný a zvrátitelný stav, při kterém vypadávají vlasy po celé hlavě. Pokud však máte v genech zapsáno dědičné vypadávání vlasů, může být právě telogen effluvium jeho spouštěčem. (Four...)

Podívejte se blíže na svůj jídelníček, pokuste se identifikovat nerovnováhu a upravte podle toho stravování, užívání výživových doplňků a léků. Nejlepší je spolupracovat s lékařem. Můžete si psát "stravovací deníček" a případné nedostatky konzultovat s lékařem. Pokud nezjistíte žádný problém, a vlasy vám přesto výrazně padají, hledejte příčinu padání vlasů i jinde - viz příčiny vypadávání vlasů u mužů a příčiny vypadávání vlasů u žen.

Zdroje

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy