Domů / / / Potraviny, které podporují tvo...

Potraviny, které podporují tvorbu kolagenu v pokožce

Poslední úprava 10.12.2018
Sdílet článek

Každý chce mít mladě působící pleť, ale plynoucí čas nás nakonec vždy doběhne a projeví se ve vrásčité pokožce a šedivých vlasech. Přirozený proces stárnutí, známý také jako vnitřní stárnutí, začíná za normálních podmínek ve věku kolem dvaceti let. Chronologické stárnutí je inherentní degenerativní proces.

Faktory jako stres, nezdravý životní styl, přílišná závislost na škodlivých polotovarech a jídlech z fast foodů, kofein, alkohol, kouření, znečištění životního prostředí a nedostatek pohybu, to vše urychluje proces stárnutí pokožky. Postupem věku začíná být naše kůže kvůli snížené produkci kolagenu a elastinu jednoduše povislá.

Co je kolagen?

Kolagen je hlavní strukturální a nejhojněji se vyskytující protein, který se nachází v živočišných pojivových tkáních. Je tvořen aminokyselinami a obsahuje specifické aminokyseliny jako je glycin, pralin, hydroxyprolin a arginin.

28 rozdílných typů kolagenu

Označení "kolagen" se používá jako obecný pojem pro proteiny, které vytvářejí charakteristickou trojitou spirálu ze tří polypeptidových řetězců. Všichni členové ze skupiny kolagenů vytvářejí takovou supramolekulární strukturu v extracelulární matrici, ačkoli se jejich velikost, funkce i rozložení v tkáních značně liší. Dosud bylo popsáno 28 geneticky rozdílných typů kolagenu. Na základě jejich struktury a supramolekulární organizace je lze seskupit do více skupin. Jsou to kolageny tvořící vlákna, kolageny spojovány s vlákny, kolageny tvořící sítě, kotvící vlákna, transmembránové kolageny, kolageny bazální membrány a další kolageny s jedinečnými vlastnostmi.

Různé typy kolagenu jsou charakteristické značnou složitostí a rozmanitostí struktur variantami zřetězení, přítomností dodatečných, nešpirálových domén, různou stavbou i funkcionalitou. Nejhojnější a nejrozšířenější skupinou kolagenů, která tvoří až 90% kolagenů, jsou kolageny tvořící vlákna. Kolagenová vlákna typu I a V jsou součástí strukturálního základu kostí. Typ II a XI přispívají převážně k fibrilární matrici kloubních chrupavek. Jejich torzní stabilita a pevnost tahu zajišťuje stabilitu a integritu tkáně.

Kolagen typu IV má mnohem pružnější trojitou spirálu, je proto součástí síťoviny vytvářející základové membrány. Mikrofibrilární typ kolagenu VI obsahuje množství disulfidických vazeb, je součástí sítě svinutých vláken provázaných s jinými kolagenovými vlákny.

Vláknité kolageny s přerušenými trojitými spirálami jsou například typ IX, XII a XIV. Tyto se připojují jako jednotlivé molekuly s velkými kolagenovými vlákny a pravděpodobně hrají roli při regulaci průměru kolagenových vláken.

Kolageny typu VIII a X tvoří šestiúhelníkové sítě, kolageny typu XIII a XVII dokonce překrývají buněčné membrány.

Pokud to zjednodušíme, možná to vyjádřit i následovně: Kolagen typu II je skvělý na tvorbu chrupavky a podporu zdraví kloubů, typy I a III jsou zodpovědné za posílení pojivové tkáně, hojení ran a podporu struktury pokožky. Díky nim je pokožka silná, elastická a jemná. Kolagen I a III můžeme proto označit jako kolagen na pleť.

Proč je pro nás důležitý

Pomáhá vytvářet téměř 30% proteinů v těle a nachází se ve šlachách, kostech, vazech a v kůži. Lze ho najít iv chrupavkách, rohovce, cévách, střevech, meziobratlových ploténkách a v zubech. Dodává pokožce pevnost a pružnost. Pomáhá v neustálé obnově kožních buněk. To zároveň znamená, že je pro naši kůži nezbytný.

Vaz je pružná pojivová tkáň, která spojuje dvě kosti nebo chrupavky. Šlachy jsou pojivovou tkání, která spojuje svaly s kostí a jsou schopné odolávat napětí. Šlachy a svaly navzájem spolupracují a pohybují kostmi. Kosti, vazy, šlachy, kosterní svalstvo jsou tvořeny kolagenem, jedním z nejpočetnějších proteinů.

Funkce kolagenu pro pokožku

Stárnutí je přirozený proces a jeho vnějším projevem je výskyt jemných linií a vrásek. Kolagen je jedním z nejdůležitějších proteinů, který dělá naši kůži elastickou, pružnou a dodává jí mladistvý vzhled. Jak již bylo uvedeno, nachází se po celém těle, vědci identifikovali 28 typů kolagenu. Kolagen typu I, který je vytvořen z aminokolagénu C a kyseliny hyaluronové, hraje hlavní roli ve výživových doplňcích určených pro pokožku. Redukuje příznaky stárnutí a dodává naší pleti sílu a pružnost.

S přibývajícími léty klesá v těle produkce kolagenu, tím se zvyšují šance na vznik vrásek a jemných linií. Jelikož kolagen nelze vstřebat přes kůži, užívají lidé výživové doplňky, díky kterým navýší hladiny kolagenu v těle. Kolagenové doplňky jsou pro naši kůži skutečně přínosné, protože pomáhají při redukci vrásek a jemných linií. Dokáží zvrátit stárnutí kůže, pokožku dokáží napnout a zaoblit, zlepšují její pružnost.

10 nejlepších potravin, které přirozeně navyšují množství kolagenu v kůži

Zelí

Existuje mnoho druhů zelí, například zelí obyčejné, čínské bílé zelí (pak-choy), čínské kvetoucí zelí (choy-sum), červené zelí, pekingské zelí, kadeřavé zelí, hlávkové zelí, jerseyjské (obrovské) zelí, růžičková kapusta. Dieta pro rozzářenou pokožku by měla obsahovat zelí, protože je jednou z nejznámějších potravin, která obsahuje látky na produkci kolagenu. Přítomnost antioxidantů a fytoživin jako je lutein, thiokyanáty, zeaxantin, isothiokyanáty a sulforafan, zlepšují hydrataci a pružnost pokožky.

Zelí je zdrojem vlákniny, vitaminu B6, kyseliny listové, manganu a poskytuje také železo, magnézium, fosfor, kalcium pro silné kosti a draslík, který pomáhá snižovat vysoký krevní tlak. Zelí je bohaté i na vitamin K, takže pomáhá při kostním metabolismu a zabraňuje vzniku Alzheimerovy choroby.

Produkty ze sóji

Dieta pro zářící pokožku by měla obsahovat sójové produkty jako je sójové mléko a sýr, protože vám pomáhají zbavit se vrásek a jemných linií. Přítomnost genisteinu, přirozeného rostlinného hormonu, v sóji zlepšuje tvorbu kolagenu, který dodává pokožce její pevnost a pružnost.

Přítomnost antioxidantů v sóji působí při péči o pleť jako zázrak. Antioxidanty chrání pokožku tím, že kontrolují tvorbu volných radikálů, které mohou být hlavní příčinou poškození nebo zničení buněk. Jedním z nejdůležitějších přínosů antioxidantů v péči o pleť je jejich schopnost zpevnit pokožku.

Červené ovoce a zelenina

Červené ovoce jako jablka, pomeranče, třešně, jahody a červená zelenina jako řepa, červená paprika, červené brambory fungují jako anti-aging potraviny, které zvyšují hladiny kolagenu. Přítomnost antioxidantu lykopen v červeném ovoci a zelenině zvyšuje tvorbu kolagenu. Lykopeny chrání DNA buněk před poškozením a napomáhají lepší funkci buněk. Snižují riziko rakoviny, makulární degenerace a srdečních chorob. Zlepšením zdraví pokožky pomáhají antioxidanty jako lykopen zvrátit dopad stárnutí. Vzhled pokožky bude atraktivní a mladistvý.

Fazole

Chcete-li mít zdravou pokožku, zařaďte do svého jídelníčku fazole. Obsahuje kyselinu hyaluronovou, což je životně důležitá anti-aging látka. Kyselina hyaluronová zadržuje vodu, která napíná vaši pokožku, takže vrásky a linie jsou méně viditelné.

Kyselina hyaluronová zlepšuje hydrataci kůže, udržuje pokožku vlhkou a hladkou, zvyšuje pružnost pokožky, zlepšuje syntézu kolagenu, pomáhá při zdravém růstu kožních buněk, podporuje stabilní tón pleti a zdravé klouby. Je jednou z nejdůležitějších složek, které hrají důležitou roli v buněčné proliferaci a migraci. Fazole lze konzumovat v jakékoliv formě, velmi zdravou možností je, nechat je naklíčit.

Mrkev

Mrkev je bohatá na vitamin A, který pomáhá zvýšit tvorbu kolagenu a zpomaluje rozpad kolagenu a elastinu, což způsobuje stárnutí pokožky. Vitamin A zpevňuje a stimuluje dermis, tedy vrstvu kůže, kde se nachází kolagen, elastin a cévy. Napomáhá také zlepšit průtok krve k povrchu kůže.

Opravuje buněčnou strukturu epidermy, která nás chrání před UV paprsky a snižuje shlukování melaninových granulí, čímž se redukuje výskyt hnědých skvrn a pigmentace. Díky tomuto vitamínu je pokožka zdravá, protože snižuje tvorbu mazu a zmenšuje i problémy s akné. Pomáhá při likvidaci předrakovinných kožních lézí a udržuje pevnou buněčnou stěnu.

Lněná semínka a vlašské ořechy

Lněná semínka jsou úžasným zdrojem omega-3-mastných kyselin. Čtvrt poháru vlašských ořechů obsahuje přibližně 2,7 gramů a čtvrt poháru lněných semínek obsahuje 6,3 gramů omega-3-mastných kyselin. Omega-3-mastné kyseliny patří mezi esenciální mastné kyseliny. Pro zdraví jsou nesmírně důležité, ale jejich jediným zdrojem je naše strava, protože tělo si je samo nedokáže vytvořit.

Vlašské ořechy snižují riziko srdečních chorob a pomáhají při správné funkci mozku, jeho růstu a vývoji. Při poškození DNA kožních buněk, vyvolává nadměrné UV záření genetické mutace, což může způsobit rakovinu kůže. Tipy pro krásnou pokožku by měly zahrnovat potraviny bohaté na omega-3-mastné kyseliny, které zvyšují tvorbu kolagenu a snižují riziko rakoviny kůže.

Černé nebo zelené olivy

Zařazení černých nebo zelených oliv do jídelníčku je jednou z nejlepších věcí, jakou můžeme pro zdravou pokožku udělat. Černé nebo zelené olivy jsou bohatým zdrojem síry, která podporuje tvorbu kolagenu. Síra se ve starověku používala na ošetřování problematické pokožky, například při dermatitidě. Pomáhá redukovat mastnou pleť, akné a zabraňuje ucpávání pórů.

Akné je stav pokožky, na níž se tvoří pupínky, černé tečky a zanícené, červené skvrny. Síru obsahují mnohé produkty péče o pleť, jako mýdla, nebo čisticí a pleťové vody. Síra je také potřebná pro správnou strukturu a biologickou aktivitu enzymů, podporuje i metabolismus.

Citrony a pomeranče

Přítomnost vitamínu C v citronech a pomerančích pomáhá zvýšit tvorbu kolagenu. Vitamin C je antioxidant, který zpomaluje rychlost poškození pokožky volnými radikály a je zároveň klíčem k zamezení kurdějí. Mezi ovoce, které prospívá zdravé pokožce a které obsahuje vitamin C, patří jahody, ananas, pomeranče a papája.

Vitamín C redukuje tvorbu vrásek tím, že zvyšuje produkci kolagenu. Je také mocným antioxidantem, který redukuje riziko spálení kůže a zároveň podporuje přirozené opalování. Také dokáže zvrátit poškození kůže vyplývající z přibývajícího věku.

Avokádový olej

Avokádový olej je bohatý na rostlinné steroidy, které pomáhají výrazně zredukovat stařecké skvrny. Avokádový olej obsahuje hodně vitamínu E, který chrání naši pokožku před poškozením způsobeným volnými radikály a chrání kožní buňky před oxidací. Je to bohatý zdroj omega-3-mastných kyselin.

Dieta pro krásnou pleť by měla zahrnovat potraviny bohaté na omega-3-mastné kyseliny, které zvyšují tvorbu kolagenu a snižují riziko vzniku rakoviny kůže. Avokádový olej je ideální pro suchou a poškozenou pleť, protože pomáhá při její regeneraci a při omlazení poškozených kožních buněk.

Krůtí maso

Přítomnost karnosinu v krůtím mase snižuje tvorbu vrásek na kůži. Karnosin je aminokyselina, kterou si tělo dokáže přirozeně vytvořit a zamezuje stárnutí kůže, či tvorbě vrásek. Podporuje pružnost kůže, a to omlazením kožních buněk. Krůta je úžasný zdroj zinku, který redukuje suchou pokožku, záněty na kůži a podporuje růst kožních buněk zvýšením tvorby kolagenu a elastinu. Zinek povzbuzuje náš imunitní systém a snižuje vysoký krevní tlak, čímž zároveň snižuje riziko srdečního infarktu a mrtvice. Pomáhá také bránit vzniku infekcí ucha a dolních dýchacích cest.

Ještě pár informací na dovysvětlení některých složek:

Antioxidanty

Antioxidanty jsou chemické látky, které chrání tkáně a buňky v těle před škodlivými účinky volných radikálů a pomáhají předcházet rakovině, kardiovaskulárním onemocněním a dalším chronickým poruchám. Volné radikály jsou často produkovány z kouře a ze záření radiace kromě různých metabolických procesů v těle. Potraviny jako brusinky, granátová jablka, maliny a jahody mohou pomoci předejít silnému poškození pokožky a podporovat produkci zdravých kožních buněk. Další antioxidant - genistein podporuje biosyntézu kolagenu. Pochází z rostlinných zdrojů, jako je např. sója.

Omega-3 mastné kyseliny

Známé jako základní živiny, Omega-3 mastné kyseliny snižují tělesný zánět a pomáhají předejít artritidě, rakovině, onemocněním srdce a dalším chronickým potížím. Mohou také zlepšit poznávací funkce uvnitř mozku. Omega-3 můžeme najít v lososu, tuňáku a v dalších rybách. Tyto mastné kyseliny napomáhají při posílení vazů a pojivových tkání s cílem zvýšit produkci kolagenu.

Vitamin C

Vitamin C, který je důležitá živina, můžeme získat z rajčat, melounů, citrusových plodů, zelené listové zeleniny, jahod a zelené papriky. Kromě podpory rozvoje a růstu v těle, vitamin C se podílí na biosyntéze kolagenu. Kvůli tomuto důvodu, deriváty vitamínu C včetně palmitátovej kyseliny, se často přidávají do kožních krémů. K dispozici jsou i orálně formy těchto doplňků, ale nepomáhají s produkcí kolagenu, protože jsou chemicky lámané během trávení.

Zdroje:

Potraviny, které podporují tvorbu kolagenu v pokožce Průměrné hodnocení: 4.3 (4 hodnocení­)

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy