Biotin v těhotenství - je možné užívat biotin během těhotenství?

Poslední úprava 03.03.2020
Sdílet článek

Mnoho těhotných žen trpí na nedostatek biotinu. Přitom nedostatek biotinu může u dospělých způsobit vypadávání vlasů, vyrážky na obličeji, necitlivost a brnění v končetinách, deprese a halucinace. Také však může přispět k vrozeným vadám u dítěte, pokud matce tento vitamin chybí. (Mock, 2009) Těhotné ženy potřebují 30 mikrogramů biotinu denně. Proto se poraďte s lékařem o změnách ve vašem stravování či o možných výživových doplňcích v těhotenství, které byste mohli přidat do jídelníčku.

Biotin v těhotenství

Vaše tělo štěpí biotin v těhotenství mnohem rychleji než obvykle, proto může dojít k jeho nedostatku, a to u mnoha těhotných žen. Pokles množství biotinu se týká dokonce jedné třetiny až jedné poloviny všech těhotných žen. K nedostatečnému množství biotinu dochází nejčastěji během pozdní fáze těhotenství. (Mock, 2002) Pokud tedy budete užívat biotin v těhotenství, můžete zabránit, aby k této situaci došlo a obvykle je to i bezpečné. Je ale důležité, abyste se poradili s lékařem, než si zvýšíte příjem biotinu, zejména pokud jde o biotinové výživové doplňky v těhotenství.

Biotin a vrozené vady

Podle některých výzkumů může nedostatek biotinu způsobit vrozené vady u zvířat, a to samé může platit i pro lidi. Například testy na myších ukazují, že nedostatek biotinu může způsobit rozštěp patra, rozštěp rtu a svalové deformity. (Mock, 2009) Kosterní deformity se vyskytly při testech provedených na kuřatech. Přestože výzkumy na lidech prokazující podobné účinky na nenarozených dětech chybí, zajištění dostatečného přísunu biotinu v těhotenství může pomoci zabránit právě těmto potenciálním vrozeným vadám.

Potravinové zdroje biotinu

Jedním z nejjednodušších způsobů, jak zvýšit příjem biotinu je konzumace potravin bohatých na tuto výživnou látku. Tyto potraviny také dodávají mnohé další živiny, které potřebujete na podporu zdravého těhotenství. Mezi hlavní zdroje patří vajíčka. Klíčem je vajíčko uvařit, protože syrové vajíčka mohou ukrývat kontaminanty, které ohrožují nenarozené dítě. Podle některých zdrojů i pojídáním velkého množství syrových vaječných bílků si můžete přivodit nedostatek biotinu. (Biotin...) Další potravinové zdroje biotinu jsou játra, vepřové maso, losos, avokádo, maliny, sýr čedar i květák.

Výživové doplňky s obsahem biotinu v těhotenství

Přestože není známo, že by byly vysoké dávky biotinu toxické, je vždy třeba zeptat se během těhotenství na vhodnost užívání jakéhokoliv doplňku, protože mnohé věci procházejí přes placentu k vašemu nenarozenému dítěti. Lékař vám také může doporučit vhodné dávkování přesně pro vás. Většina prenatálních vitamínů neobsahuje biotin, vždy ale oznamte lékaři, jaké jiné výživové doplňky nebo léky užíváte, aby se předešlo případným interakcím.

Zdroje

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy