Domů / / Spirulina

Spirulina

Poslední úprava 06.12.2017
Sdílet článek

Spirulina se považuje za "superpotravinu". Je to mikrořasa, která je extrémně bohatá na proteiny, železo, betakaroten (30 krát více než mrkev), vitamíny, minerály, stopové prvky... Vlády se čím dál tím víc začínají spoléhat na tuto řasu při boji proti podvýživě ve světě. Výzkum se stále intenzivněji zabývá jejími protinádorovými vlastnostmi. V každém případě, spirulina je extrémně bohatá, komplexní řasa, která je stejně prospěšná pro profesionální atlety i pro rekonvalescenty.

Medicínské vlastnosti spiruliny

Proti chorobám, proti rakovině, detoxikace

  • mocný antioxidant, anti-aging
  • pomáhá při prevenci rakoviny (k dispozici zatím není dostatek studií, ale její bohaté složení poskytuje tělu značnou ochranu)
  • rekonvalescence (v součinnosti se ženšenem)
  • stimuluje imunitní systém
  • podporuje potenciál naší imunitní ochrany
  • detoxikuje tělo od těžkých kovů, znečišťujících látek, škodlivého záření (v součinnosti s chlorelou)
  • ochrana před zářením
  • efektivní v potlačování anémie
  • redukuje vysoké hladiny cholesterolu (při častém užívání)
  • chrání a posiluje všechny životně důležité orgány
  • chrání před nemocemi a infekcemi (zánět hltanu, nachlazení, chřipka, laryngytída...)

Energie, sport, svaly

  • svalová únava, sportovci na vysoké úrovni (v součinnosti s macou a tribulusem)
  • stimulační a tonizační účinek na tělo
  • obnovuje energii a vitalitu
  • snižuje pocit únavy
  • zvyšuje výdrž (v součinnosti s rodiolou a tribulusem)
  • podporuje nárůst svalové hmoty (velký obsah proteinů)
  • redukuje svalové křeče
  • okysličuje tělo a svaly (díky obsaženému chlorofylu)

Rovnováha, stres, paměť

  • poskytuje obecný pocit pohody (v součinnosti s ašvagandhou)
  • uvádí nervový systém do rovnováhy (v součinnosti se ženšenem)
  • napětí a svalové křeče
  • redukuje stres, úzkost, nervozitu
  • deprese, nespavost
  • podporuje regenerační spánek
  • zvyšuje koncentraci (v součinnosti s rodiolou)
  • problémy spojované s vysokým věkem
  • problémy s pamětí
  • snižuje vysoký krevní tlak

Pleť, oči, vlasy

  • ochranný účinek na kůži (v součinnosti s aloe vera)
  • ochranný účinek na očích
  • posiluje nehty
  • posiluje vlasy
  • obnovuje lesk vlasů, pleti a nehtů
  • podporuje hojení ran a redukuje jizvy

Cholesterol, diety, bolestivá a nepravidelná menstruace

  • snižuje vysoké hladiny cholesterolu (v součinnosti se ženšenem)
  • cukrovka, reguluje hladiny cukru v krvi, glykémie (v součinnosti se ženšenem)
  • upravuje apetit
  • pročišťuje střevní flóru
  • snižuje pocit hladu, zvláště při dietách
  • stimuluje vznik dobrých bakterií potřebných pro trávení (laktobacily)
  • zmírňuje bolestivou periodu
  • upravuje nepravidelnou menstruaci
  • snižuje pocit únavy během menstruace
  • pomáhá zmírňovat příznaky menopauzy
  • pomáhá snadněji zvládat těhotenství

Spirulina a její původ

Spirulina je prastará řasa a podle odborníků se na Zemi vyskytovala již při samotném vzniku života. Obrnila se vůči všem agresorům a přežila tisíce let a klimatických změn. Aztékové a Inkové patřili k prvním, kteří tuto modro-zelenou řasu začali pěstovat. Spirulina jako komplexní potravina, jim spolu s další rostlinou, Macou, dovolila nasytit obrovskou populaci. Existují dva hlavní druhy spiruliny. Spirulina maxima, která pochází z Mexika a Spirulina platensis z Čadu. Spirulina se přirozeně vyvinula v Andských jezerech, které jsou vulkanického původu, stejně jako v jezeře Texcoco v Mexiku. Roste však i v obrovských jezerech Afriky, obzvláště v Čadu. Díky dnešnímu zvýšenému zájmu o tuto mikrořasu a stoupající poptávce po ní, se rozšířila po celém světě. Stále více zemí, včetně Číny, Thajska, Indie, Havaje, či některých států Ameriky, se rozhodlo pěstovat spirulinu kvůli její výživové hodnotě. Nejprospěšnější a nejkomplexnější druh je podle všeho spirulina z Mexika. Řasy normálně rostou zcela organicky a nepotřebují pesticidy. Po sklizni se spirulina suší na slunci.

Spirulina a její složení

Spirulina je velmi komplexní řasa. Má velkou nutriční hodnotu, díky čemuž může předcházet výživové nedostatečnosti. Obsahuje enormní množství proteinů, od 50 do 70%, což je nevšední. Spirulina je také bohatá na esenciální mastné kyseliny, stopové prvky, minerály: železo (20 násobně více než pšeničné klíčky), magnézium, kalcium, fosfor, draslík, selen, sodík, chrom jako i esenciální aminokyseliny. Navíc, spirulina je bohatá na vitaminy A, B1, B2, B3, B6, B7, B8, B12, D, E, K, ale hlavně betakaroten (provitamin A) a vitamin B12. Její obsah betakarotenu je 30 krát větší než u mrkve, což je také výjimečné. Obsah vitaminu B12 je čtyřnásobný oproti syrovým játrům, což je také dobrý zdroj pro tělo. Spirulina obsahuje i nějaké esenciální mastné kyseliny, včetně omega-6. Obsahuje velké množství chlorofylu, který sehrává očistnou roli a chrání tělo. Spirulina obsahuje mnoho prvků potřebných pro zdravé fungování imunitního systému a nervového systému. Tělo všechny její složky vstřebává obecně bezproblémově. Vzhledem k jejímu bohatému složení je spirulina celosvětově využívána při boji proti podvýživě.

Spirulina a dávkování

Doporučená denní dávka je 2 až 6 gramů spiruliny. Někteří lidé doporučují až 10 gramů na den, přičemž berou na zřetel, že 10 gramů je již vysoká dávka. První účinky spiruliny cítit již při slabých dávkách (800 mg). Spirulinu lze rozpustit ve sklenici vody, ale také v ovocné nebo zeleninové šťávě.

Spirulina a její účinky, přínosy, výhody

Spirulina se doporučuje především atletům, protože dokáže zabránit svalové únavě. Spirulina je velmi vhodná i při rekonvalescenci. Navíc, díky jejímu bohatému složení, je účinná při obraně těla, stimulaci imunitního systému a detoxikaci těla od těžkých kovů a jiných škodlivin. Často se při detoxikaci prostřídává s chlorelou. Spirulina je také velmi užitečná při potlačování vysokého cholesterolu v krvi a cukrovky a při regulaci glykemických hladin v krvi. Spirulina je také velmi efektivní v boji s anémií. Navíc, spirulina pomáhá ženám trpícím na bolestivou a nepravidelnou menstruaci. A nakonec je spirulina velmi užitečná při dietování, protože zabraňuje výživové nedostatečnosti a pomáhá lépe zvládat hlad.

Spirulina a její vedlejší účinky, kontraindikace

Používání spiruliny je bezpečné, ale nesmí se překročit doporučené dávkování. Spirulina může vyvolat několik mírných vedlejších účinků a to vzhledem k faktu, že detoxikuje tělo. Doporučuje se proto začít s nízkou dávkou a postupně ji zvyšovat. Spirulina může vyprovokovat migrénu nebo mírně zvýšenou teplotu. U někoho může vyvolat zácpu, u jiného průjem (hlavně při vysokých dávkách). Mohou se po ní na těle objevit červené tečky, může vyvolat slabou bolest žaludku, zbarvit stolici černě nebo zeleně (protože pročišťuje střevo). Spirulina může také způsobit dočasné oslabení jater (vzhledem k faktu, že obsahuje mnoho vitamínů a minerálů), při velmi vysokých dávkách (více než 10 gramů denně) může vyvolat také problémy s ledvinami. Je třeba mít na paměti, že všechny tyto vedlejší účinky jsou výsledkem detoxikace a pročišťování. Snižte dávku a pak ji znovu postupně zvyšujte. Neužívejte spirulinu déle než tři týdny po sobě. Dejte si přestávku a prostřídejte ji s chlorelou.

Spirulina se nedoporučuje lidem s horečkami ani lidem s alergií na řasy.

Spirulina a názory expertů

O spirulině se tvrdí, že na Zemi existuje již přes tři miliardy let. Je extrémně bohatá a v budoucnu by mohla sloužit jako hlavní zdroj boje proti podvýživě. Pokud jde o její protirakovinné účinky, nebyly zatím poskytnuty žádné vědecké důkazy, ale kvůli jejímu bohatému složení pomáhá při boji s různými nedostatečnostmi, posiluje organismus, poskytuje tělu významnou ochranu proti nemocem a infekcím. Navíc je spirulina vynikající prostředek na detoxikaci, je dobrou zábranou proti radioaktivitě a těžkým kovům, které jsou zodpovědné za otravy organismu.

Spirulina a informace na závěr

Při objednávání a koupi spiruliny třeba být obezřetný a ujistit se o dobré kvalitě spiruliny. Pokuste se ověřit si původ produktu, který kupujete, případně se informujte přímo u prodejce. Spirulina má totiž tendenci snadno absorbovat škodliviny a těžké kovy (to je vlastně jeden z jejích největších přínosů pro tělo). Třeba dát pozor na to, aby již nebyla kontaminovaná při růstu. Ověřte si, kde ji vypěstovali, záleží na tom její celková kvalita.

Spirulina se při detoxikaci často střídá s chlorelou. Kúra sestává ze tří týdnů užívání chlorely, pak týden pauza a další tři týdny se užívá spirulina. Nebo užíváte najednou spirulinu i chlorelu. Lze ji kombinovat i se ženšenem (při rekonvalescenci, únavě, nervozitě, cholesterolu, cukrovce), případně ašvagandhou a hlavně s macou (velmi bohatá rostlina vhodná pro atlety, energii, libido). Také s rodiolou (nervová rovnováha, únava, koncentrace, výdrž, okysličení těla). Ostropestřec mariánský a kurkuma (detoxikace, prevence rakoviny, pročištění krve, ochrana jater), acerola a goji (vynikající zdroj vitamínu C, silný antioxidant, přírodní anti-aging, imunita).

Spirulina Průměrné hodnocení: 3.7 (3 hodnocení­)

Doporučené produkty

  • Detoxikace organizmu tabletky

    Detoxikační kúra s obsahem probiotik a prebiotik s vyváženým obsahem vlákniny a laxativ, které společně tvoří velmi účinný lék na detoxifikaci těla, a pročištění tlustého střeva.

Blízke témy