Domů / / 7 nejlepších minerálů a vitamí...

7 nejlepších minerálů a vitamínů na suchou pleť

Poslední úprava 20.01.2021
Sdílet článek

Kůže je největší orgán lidského těla, který chrání vnitřní orgány před nemocemi a toxiny. Nicméně z neznámých důvodů vaše pokožka může být suchá a může tak ovlivnit váš vzhled i zdraví. Ve skutečnosti existuje mnoho činitelů, které způsobují suchou pleť. Mezi tyto faktory patří nesprávná hygiena, vystavování se slunci, problémy se štítnou žlázou, dehydratace, suché podnebí, chemikálie, cukrovka, alkohol, kofein a různé kožní problémy. Suchá pleť vám podkope sebevědomí i vaši krásu, ale není třeba zoufat, protože i na tento problém existuje řešení.

Vitamíny na suchou pokožku

Zinek

Jako vitamin A, tak i zinek je jedním z nejdůležitějších minerálů pro suchou pleť, protože je nezbytnou součástí fyziologických funkcí včetně struktury enzymů, bílkovin a genové regulace. Tento minerál hraje důležitou roli v podpoře imunitního systému, hojení ran a syntetizaci bílkovin. Zinek přispívá ke stavbě bílkovin, buněk, hojení ran a také bojuje proti škodlivým účinkům UV záření a zánětům. Užíváním zinku nejenže zmírníte závažnost suché pleti, ale také zinek pomáhá zmírnit příznaky akné a podpořit zdraví pleti. Můžete si přečíst také o tom, jak souvisí zinek s vypadáváním vlasů. (Decker, 2012)

Rizika nedostatku zinku:

  • Zvýšený výskyt strií, psoriáza, dermatitida, vředy, akné atd.
  • Zvýšený výskyt skvrn na tváři
  • Snížená pružnost a flexibilita pleti
  • Snížený apetit
  • Nedostatek zinku se také spojuje s bulimií a anorexií

Vitamin C

Pro regulaci bílkoviny kolagen je potřebný vitamín C, který je jedním z nejúčinnějších, pokud jde o vitamíny na suchou pleť. (Cosgrove, 2007) Vitamin C dokáže podpořit zdraví pleti, zlepšit vzhled pleti, zmírnit vrásky, předejít nežádoucím účinkům UV záření, zmírnit suchou pleť, zlepšit hojení ran a redukovat jizvy. (Pullar, 2017) Kromě toho vitamín C zmírňuje stárnutí pleti a stimuluje produkci kolagenu.

Rizika nedostatku vitamínu C:

  • Nedostatek vitaminu C vede k šupinaté, vrásčité a suché pleti
  • Způsobuje folikulární hyperkeratózu (hyperkeratosis pillaris)
  • Způsobuje deprese
  • Způsobuje změny nálad
  • Zpomaluje proces hojení ran
  • Způsobuje bolest kloubů
  • Způsobuje anémii
  • Způsobuje zánět a krvácení dásní
  • Způsobuje pomalejší růst vlasů
  • Způsobuje nemožnost obnovit tkáně v kůži, kostech, chrupavce, šlachách, vazech, zubech a v cévách

Zdroje bohaté na vitamin C:

Zvýšit příjem vitamínu C můžete díky jídlům jako je petržel, bazalka, tymián, pažitka, koriandr, jahody, citrusové plody, kiwi, růžičková kapusta, brokolice, tmavá listová zelenina, guava a paprika. Pro zvýšení příjmu vitamínu C pomocí jídla je jejich konzumace nejlepší v surové formě.

Vitamíny na suchou pokožku během zimy

Vitamin A

Vitamín A není pouze důležitým vitamínem pro naše zdraví ale také pro péči o pleť, zvláště suchou pleť. (Schagen, 2012) Dokáže výborně bojovat proti stárnutí pleti a suché pleti. Chcete-li předejít pigmentaci, vráskám a zmírnit suchou pleť, měli byste do každodenního jídelníčku zahrnout více vitamínu A. Pokud budete užívat dostatek vitaminu A, vaše pleť bude postupně jemnější a zdravější. (Kim, 2010; Meinke, 2013)

Rizika nedostatku vitaminu A:

  • Nedostatek vitamínu A způsobuje šupinatou a keratinizovanou pleť
  • Způsobuje suchou a drsnou pokožku
  • Způsobuje folikulární hyperkeratózu
  • Způsobuje tmavnutí pleti
  • Způsobuje bolesti břicha, kostí a svalů
  • Přispívá k popáleninám, úpalům, ranám, oparům, lupénce, ekzémům, akné atd.

Výborným zdrojem vitaminu A je ananasový meloun, mrkev, pomeranč, listová zelenina, vajíčka, sýr, nízkotučné mléko, dýně atd.

Vitaminy B komplexu

Pokud toužíte po zdravé pleti, zvláště po zbavení se suché pleti, měli byste do vašeho každodenního jídelníčku zařadit vitamín B protože právě vitamin B je skvělý v boji proti suché pleti. (Rembe, 2018) Vitamíny B jsou esenciální pro vaše celkové zdraví včetně zdraví pleti. Například vitamín B1 dokáže podpořit cirkulaci krve, zatímco vitamín B3 dokáže předejít akné. Vitamin B6 dokáže stimulovat produkci enzymů, podpořit metabolismus a podpořit transport kyslíku.

Rizika nedostatku vitaminu B:

  • Nedostatek vitamínu B12 způsobuje stárnutí a vede k anémii
  • Nedostatek vitaminu B6 způsobuje vyrážky, popraskanou kůži, deprese, zmatenost a anémii
  • Pokud trpíte nedostatkem vitamínu B1 a vitamínu B2, máte větší riziko výskytu deprese a popraskané kůže
  • Pokud trpíte nedostatkem vitamínu B9, hrozí vám riziko anémie a průjmu

Výborné zdroje vitaminů B:

  • Vitamin B můžete najít v rozinkách, ořechách, žloutcích, v celozrnných výrobcích a v cereáliích
  • Vitamín B3 se vyskytuje v mrkvi, brokolici, rajčatech atd.
  • Vitamín B9 se vyskytuje v ovoci, obilovinách a v mase
  • Vitamin B2 se vyskytuje v tmavé listové zelenině, vajíčkách a v mléce
  • Vitamin B6 v necitrusovém ovoci, bramborách, játrech, v drůbeži a rybách
  • Vitamin B12 v mléčných výrobcích, mase, zelenině a pod.

Vitamín E

Vitamin E je pravděpodobně jedním z nejdůležitějších vitaminů pro suchou pleť. Důvodem je, že vitamin E je skvělým antioxidantem, který dokáže eliminovat volné radikály v těle. (Keen, 2016) Volné radikály mohou být způsobené vystavením slunci, znečištěním a kouřením a jsou faktorem, který způsobuje stárnutí pleti. Z toho tedy můžeme vyvodit, že vitamin E je velmi důležitým vitamínem pro naše zdraví a pleť. Kromě toho vitamín E pozitivně ovlivňuje vlasy, dokáže redukovat strie, vrásky a stařecké skvrny. Při užívání vitamínu E bude vaše pleť zářivá a jemná během každého dne.

Rizika nedostatku vitamínu E:

  • Vaše vlasy a pleť budou sušší
  • Hrozí vám větší riziko mdlob a křečí
  • Na vaší pleti se objeví stařecké skvrny
  • Snižuje sexuální touhu

Výborné zdroje vitamínu E:

Pro zvýšení příjmu vitamínu E byste měli konzumovat tofu, špenát, ořechy, slunečnicová semena, avokádo, měkkýše, ryby, rostlinné oleje, brokolici, dýni, arašídy, pšeničné klíčky, listovou zeleninu apod.

Vitamín K

Tak jako jiné vitamíny pro suchou pleť, i vitamin K je faktorem, který dokáže zmírnit tmavé kruhy pod očima, tak jako i zmírnit suchou pokožku. (DiNicolantonio, 2015) Věděli jste, že vitamin K hraje v našem těle důležitou roli? Tento vitamín přispívá k prevenci srážení krve, slabých kostí, zmírňuje svědění a eliminuje popraskané žilky, jizvy, strie, popáleniny a škrábance.

Rizika nedostatku vitaminu K:

  • Nedostatek vitamínu K způsobuje krvácení, opožděné srážení krve
  • Vaše kosti budou slabší
  • Budete mít větší riziko vzniku osteoporózy a slabých kostí

Výborné zdroje vitaminu K:

Pro zvýšení příjmu vitamínu K můžete konzumovat sušenou bazalku, zelenou listovou zeleninu jako je vařená kapusta, salátovou zeleninu jako je cibulová nať, jarní cibulku, zeleninu jako je růžičková kapusta, koření, chili, okru, pórek, fenykl, chřest, nakládanou zeleninu, vařené sójové boby, olivový olej, sušené ovoce jako jsou švestky a tak dále. Vitamin K můžete najít v mnoha jídlech a proto byste to měli využít a konzumovat tato jídla namísto užívání výživových doplňků. Před užíváním doplňků výživy se poraďte s lékařem.

Vitamin D

Vitamin D je dobře známý pro jeho schopnost léčit křivici, podporovat kosti, léčit bolest kostí, úbytek kostní hmoty a pro schopnost předejít nedostatku vápníku a selhání ledvin. Vitamin D je také nápomocný při léčení cév, při vysokém krevním tlaku, vysokém cholesterolu, obezitě, při oslabení svalů, vitiligo, lupénce, lupusu a aktinické keratóze. Tento vitamín také hydratuje vaši pleť a je zodpovědný za správné fungování tkání. Vitamin D a pleť jsou úzce propojeny, protože máte větší šanci, že se u Vás vyskytne nějaké onemocnění právě kvůli nedostatku vitaminu D. (Heaney, 2008; Mostafa, 2015)

Rizika nedostatku vitaminu D:

  • Hrozí vám větší riziko srdečně-cévního onemocnění
  • Dětem hrozí astma
  • Představuje větší riziko rakoviny kůže
  • Způsobuje oslabení kostí
  • Způsobuje oslabený imunitní systém
  • Způsobuje větší riziko stárnutí pleti

Výborné zdroje vitaminu D:

Pro zvýšení příjmu vitamínu D se doporučuje dopřát pleti více slunce a zahrnout vitamin D do vašeho každodenního jídelníčku prostřednictvím konzumace oleje z tresčích jater, tuňáka, sardinek, vajíček, mléka, pomerančového džusu, ovesné kaše, sýru, vaječného likéru, margarínu, cereálií, mandlového mléka a podobně.

Proto je vitamin D jedním z nejlepších minerálů pro suchou pleť.

Rozdíl mezi dehydrovanou a suchou pletí

Dehydratovaná pleť je žíznivá pleť. Symptomy se sice překrývají s příznaky suché pleti, která je obvykle napjatá, svědivá a podrážděná. Dehydratovaná pleť je citlivá, šupinatá a matná. Řešením jsou produkty péče o pleť, k tomu správná strava a životní styl, které podpoří množství vláhy v pokožce, případně podpoří její schopnost navázat více vody.

Dehydratovaná pleť versus suchá pleť

U každého se může objevit dehydratovaná pleť, i u lidí se suchou pletí. Dehydratovaná pleť může vzniknout kvůli stravě, životnímu stylu, nesprávnému používání produktů péče o pleť i kvůli faktorům životního prostředí. Znamená to, že můžete mít pokožku, které chybí přirozeně jako maz, tak i voda. Dokonce i dehydratovaná pleť může být na pocit mastná a napnutá.

Na rozdíl od suché kůže, což je typ pleti definován jako pleť s nedostatkem mazu nebo oleje, je dehydratovaná pleť stav způsobený nedostatkem vláhy. Celkově platí, že má suchá pleť malé póry, protože folikuly nejsou roztažené, protože z nich uniká jen velmi málo mazu. Na rozdíl od toho, dehydratovaná pleť má pod lupou drobné trojúhelníkové jemné linie. Je to fenomén podobný praskání půdy v důsledku dlouhodobého sucha. Znamená to, že jemné linie na čele nejsou nutně příznakem dehydratované kůže.

Abyste si zkontrolovali, jestli máte dehydratovanou pleť, zkuste test kousnutím. Pokud se štípne na hřbetu ruky, dehydratovaná kůže zůstane na několik sekund v této pozici, než se znovu vrátí zpět. Naopak dobře hydratovaná pleť se vrátí okamžitě do původního stavu.

Jak vypadá dehydratovaná pleť?

Nejsvrchnější vrstva pokožky, stratum corneum, je tvořena keratinocytů. Keratinizované buňky tvoří nerozpustnou bariéru, která udržuje vodu uzamčenou v pleti a dráždidla odstraňující vlhkost mimo kůže. Když je kůže dehydratovaná, začíná se jí normální funkce narušovat, což dále vede ke ztrátě vlhkosti. V důsledku toho se externí dráždivé látky mohou snadno dostat do epidermy. Tam způsobují svědění a zvýšenou citlivost. Nedostatek vlhkosti zabraňuje normální přeměně kožních buněk. Vaše pokožka pak zůstane matná a šupinatá.

Dehydratovaná pleť může vypadat podobně jako suchá pleť, když se to ale všechno sečte dohromady, jsou příznaky dehydratované pleti trochu rozdílné. Dehydratovaná pleť je:

  1. svědivá
  2. matná
  3. napnutá
  4. citlivá
  5. šupinatá
  6. mohou se objevovat vyrážky
  7. může být mastná a suchá současně

Co dělat se "žíznivou" pletí

Protože je dehydratovaná pleť žíznivá, měla by se vaše péče o dehydrovanou pleť zaměřit na nahrazení vláhy a ne olejů. Pokud používáte přípravky na čištění pleti, vyhýbejte se druhem na základě mýdla. Ty mají tendenci vytahovat z pokožky vlhkost. Místo toho používejte produkty, které zvyšují hladinu hydratace pokožky.

Dehydratovaná pokožka je také náchylná na tvorbu vrásek. Ženy používají pak jakékoliv sérum na zmírnění vrásek, někdy tak zhoršují problém s pletí, který je způsoben pouze nedostatkem vody. Pleť může být dehydrovaná kvůli nesprávnému používání produktů péče o pleť. Proto dbejte na to, aby vaše sérum proti příznakům stárnutí obsahovalo složky, které podpoří hydrataci pleti či schopnost kůže zadržovat vlhkost.

Vitamin B, hlavně B3 a B5, má prokázaný účinek na hydrataci pleti. Vitamín y C, B a E bojují proti dehydrataci, stejně proti vráskám a hyperpigmentaci.

Zdroje

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc