Domů / / / Jak využít chia semínka na vla...

Jak využít chia semínka na vlasy a pleť

Poslední úprava 12.07.2019
Sdílet článek

V mayském překladu "síla", chia semínka se pokládají za jednu z nejzdravějších potravin na světě, a to zaslouženě. Určitě už víte, že chia semínka mají mnoho skvělých zdravotních přínosů, ovšem věděli jste, že můžete tyto malé černé a bílé semínka zahrnout i do vaší zkrášlující rutiny?

5 způsobů jak chia semínka léčí a obnovují

Chia semínka jsou plné užitečných sloučenin, které jsou prospěšné pro naše tělo. Ačkoliv prospěšné účinky těchto semen víte využít jejich konzumací, je to pomalý proces, protože na to, abyste viděli nějaký výsledek semusí potraviny strávit a metabolizovat.

Aplikace chia semínek lokálně je mnohem účinnější a jejich účinky uvidíte okamžitě, protože je pokožka dokáže ihned vstřebat. Kombinace živin, které se nacházejí v chia semínkách má omlazující, hydratační i posilující účinek. Můžete je tak jako v kuchyni využít i v koupelně. Zde jsou důvody proč ...

1) Vitamín E

Vitamín E, zásadní prvek pro udržení zdravé pleti, je účinným antioxidantem, který neutralizuje volné radikály, které způsobují předčasné stárnutí. Pomáhá předejít a zbavit se jemných linek, vrásek a suché pokožky, tak i podpořit produkci kolagenu. Vitamin E je také fotoprotektivní, pohlcuje UV záření a předchází zánětem na pokožce po vystavení se slunci. Pomáhá také s otoky, zarudnutím a hrubnutí pokožky, zatímco zrychluje proces hojení.

Vitamin E také stimuluje růst vlásečnic, které zvyšují celkový tok krve v těle. Vmasírováním vitamínu E do pokožky hlavy, a tak i zvýšením cirkulace krve, podpoříte rychlejší růst hustších a silnějších vlasů.

Vitamin E je také rozpustný v tucích a hromadí se v mazových žlázách. Pro doplnění vitamínu E si můžete zakoupit roztoky s jeho obsahem. Už jen 0,1% roztoky s obsahem vitaminu E ukázaly zvýšení hladiny vitaminu E v pokožce. 28 g chia semínek představuje 1% vitamínu E.

2) Omega mastné kyseliny

Strava bohatá na omega 3 mastné kyseliny má mnoho úžasných účinků na srdce, mozek a kosti. Méně známé však je, že ve skutečnosti obě, omega 3 mastné kyseliny i omega 6 matné kyseliny, hrají důležitou roli v podpoře zdraví a vzhledu pokožky.

Kombinace kyseliny linoleové a alfa kyseliny linoleové v těchto omega mastných kyselinách pomáhá posílit kožní bariéru a strukturální funkce a předejít vzniku prozánětlivých molekul, které způsobují zestárnutí pokožky. Topická aplikace omega mastných kyselin zaručuje mladistvější vzhled pokožky, a to zvýšením množství kolagenu v pokožce, zlepšením její elasticity a pevnosti. Pomáhá také s hojením a zlepšením citlivosti kůže.

Omega mastné kyseliny jsou také potenciálním lékem na vypadávání vlasů. Výzkum z roku 2015 zahrnoval 6 měsíční podávání omega mastných kyselin ženám, které trpěly mírným řídnutím vlasů. Výsledek: více než 86% účastnic hlásilo zmírnění vypadávání vlasů a zlepšení v hustotě vlasů.

Obsahujíc 5,05 gramů omega 3 mastných kyselin a 1,65 gramů omega 6 mastných kyselin na 28 gramů, chia semínka jsou výborným zdrojem polynenasycených kyselin. Při jejich konzumaci se omega tuky sice dostanou k pokožce, avšak trávicí procesy dokáží zničit téměř 60% obsahu kyseliny linoleové a kyseliny alfa-linoleové. Mnohem lepší způsob je aplikovat chia semínka, je přímo na vlasovou pokožku. Co je navíc zajímavé, topickou aplikací se omega tuky dostanou i do celého těla.

3) Zinek

Technicky kov, zinek, je stopový prvek, který je nezbytný pro lidské tělo, například pro normální růst a vývin, imunitní funkci, genovou expresi a stabilizaci DNA. Zinek můžeme najít v mase, například v hovězím a jehněčím, ale chia semínka jsou také skvělým zdrojem zinku, obsahujíc denní hodnotu 12% nebo 1,3 mg na 28 g.

Zinek je také antioxidant, proto má mnoho opravných účinků na pleť. Kromě zmenšování poškození volnými radikály je zinek významným prvkem, který léčí rány, opravuje tkáně a asistuje při regeneraci buněk. Výzkumy, které byly zrealizované ohledně topického použití zinku na akné, bradavice, vředy, trichofycie, rosaceu, ekzém, alopecii a lupy, ukázaly, že tento stopový prvek je efektivní pro léčbu a prevenci těchto i jiných kožních onemocnění. Je klíčovou ingrediencí v minerální ochraně proti slunečnímu záření a má navíc přirozené protirakovinné a fotoprotektivní vlastnosti.

4) Hořčík

Nacházejíc se v každém typu buňky u každého organismu, hořčík je vitálním prvkem pro náš život a chia semínka jsou jeho bohatým zdrojem. Každých 28 g chia semínek obsahuje 94,97 mg tohoto minerálu.

Pokud jde o péči o pleť, hořčíková terapie je jedním z nejstarších léčebných prostředků - jeho použití se datuje až do starověkého Egypta. Terapie Mrtvé moře, což je ponoření do směsi hořčíku, draslíku, vápníku, sodíku, chloridu a bromidu, bylo efektivním způsobem jak bojovat proti zánětům a hydratovat pokožku.

Nové výzkumy ukázaly, že větší množství hořčíku ve vodě pomáhá podpořit hladinu vlhkosti suché pleti, a současně zmírnit drsnost a zarudnutí pokožky. Namáčení pokožky v této vodě se považuje za opravdu účinný způsob, protože je takto hořčík snadno absorbován do pokožky.

5) Bílkoviny

Proto aby vypadaly a byly zdravé, naše vlasy potřebují obě - hydrataci i bílkoviny. Každý pramen vlasů je zejména složen z bílkoviny keratin a je obklopen ochrannou vrstvou, známou jako kutikula, která je zmenšená se vzájemně spojenými buňkami, podobně jako jsou šindele na střeše. Když jsou vlasy poškozené přípravky na vlasy, chemikáliemi jako jsou barviva či ondulace, znečištěním nebo příliš dlouhou expozicí slunci, šupiny v kutikule se oddělí, odhalí vnitřní vrstvu keratinu a umožní tak odsouvání vlhkosti.

Naštěstí suché a poškozené vlasy mohou být obnoveny do jejich původní krásy přísunem bílkovin. Bílkovinné masky na vlasy zjemňují a posilují střední část vlasu, opravují šupinaté buňky zajišťují, že vlasy budou méně křehké a náchylné k lámavosti. Chia semínka jsou vynikajícím zdrojem bílkovin, každých 28 g obsahuje 4,7 gramů bílkovin.

Recepty s chia semínky

Pro dosažení všech těchto vynikajících účinků si potřebujete sehnat organické chia semínka. Rozemele ¼ šálku chia semínek a následně je dejte do 1 šálku vody a nechte takto přibližně 30 minut, dokud se nerozpustí. Aplikujte na obličej a tělo nebo do vlasů, vmasírováním do pokožky hlavy a následně přejetím až ke konečkům vlasů. Nechte působit na vlasech nejméně 10 minut před tím, než chia semínka z vlasů smyjete.

Další možností je zakoupení si čistého oleje z chia semínek. Tento olej je skvělý pro každodenní použití - použijte na pleť pár kapek nebo přidejte 2 až 3 kapky do vašeho oblíbeného hydratačního krému, šamponu nebo do koupelové vody.

A nakonec ještě recepty, jak zahrnout chia semínka do vaší zkrášlovací rutiny.

Hydratační maska

  • 1 polévková lžíce oleje z chia semínek + 2 vaječné bílky + 1 šálek jogurtu

Posílení vlasů

  • 1 čajová lžička chia semínek (namočená do vody) + 2 polévkové lžíce jablečného octa + ¾ šálku organického medu + 6 polévkových lžic rozpuštěného kokosového oleje

Exfoliační maska

  • 2 čajové lžičky chia semínek + 2 čajová lžička citronové šťávy + ½ šálku polotuhého kokosového oleje

Maska proti příznakům stárnutí

  • 2 polévkové lžíce chia semínek + 2 šálky vychlazeného zeleného čaje + 1 polévková lžíce organického medu

Exfoliační maska na tělo

  • 1 polévková lžíce chia semínek + ½ šálku polotuhého kokosového oleje + ¼ hroznového oleje + 1 šálek organického cukru + čerstvé jahody, rozmačkané

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy