Domů / / Které jsou nejlepší vitamíny p...

Které jsou nejlepší vitamíny proti šedivění vlasů?

Poslední úprava 19.02.2019
Sdílet článek

Když začne muž šedivět na skráních a postupně se šediny objevují po celé hlavě, označuje se jeho vzhled diplomaticky jako distingovaný, důstojný, a stále pohledný.

Pokud se začnou objevovat šediny u ženy, najednou působí staře a vidno na ní přibývající roky. A přestože je možné úžasně vypadat i se šedinami, ženy preferují likvidování jakýchkoliv náznaků stárnutí. V případě vlasů jde jednoduše o jejich barvení. Existují však i jiné možnosti, jak zatočit s nechtěnými šedinami. Kromě přírodního barvení vlasů sem můžete zařadit i vitamíny proti šedivění vlasů. Začněme však pěkně po pořádku.

Barva vlasů

Barvu vlasů určují pigmentové buňky nazývané melanocyty, které se nacházejí ve folikulech. Melanocyty produkují melanin, ten se uchovává v jádru, uprostřed folikulu. Tak jako vlasy rostou, tvoří se i barva podle pigmentu zadaného v genetické informaci. Vlasy však během života svou barvu mění. Blonďaté či téměř bělovlasé děťátko může mít nakonec v pubertě či dospělosti hnědé vlasy. A s přibývajícím věkem se vlasy neustále mění. Poslední změnou je stav, kdy melanocyty postupně ukončí svou aktivitu, až přestanou tvořit barvu úplně. Výsledkem jsou pak šedivé nebo sněhobílé vlasy. Pokud ještě ve vlasech zůstává trochu pigmentu, jsou vlasy obvykle šedivé.

Bílé vlasy už neobsahují žádný melanin, vše co "prosvítá", je barva keratinu, tedy proteinu, který tvoří vlasy samotné. Zastavení produkce melaninu je však součástí přirozeného procesu stárnutí.

Muži začínají šedivět kolem třicítky, ženy přibližně kolem pětatřiceti. Předčasné šedivění nastane, pokud jde o mladšího člověka, dokonce se může objevit i u dětí. Příčina spuštění předčasného šedivění není zcela jasná, může jít o následek nemoci nebo autoimunitních onemocnění.

Šedivění vlasů

Otázkou ani tak není, zda k šedivění vlasů dojde, jako spíše kdy k němu dojde. Šediny jsou nezvratnou součástí stárnutí zděděnou po předcích. Ať už jste tmavá brunetka nebo kaštanová zrzka, vlasy jednoho dne začnou vyrůstat v odstínu šedé či zcela bílé. Pokud si vzpomenete, kdy začaly šedivět vaši rodiče, máte přibližný věk, kdy začnete šedivět i vy.

Šedivění vlasů však mohou urychlit již zmíněné nemoci či zdravotní problémy. Problémy se štítnou žlázou, ale i nedostatek vitaminu B12 se pojí s dřívějším nástupem šedivění vlasů. Příčinou šedivění může být i kožní onemocnění vitiligo, i zde přichází tělo o melanocyty.

Předčasné šedivění může spustit i operační zákrok na břiše a střevech, například bypass žaludku. Také časný nástup menopauzy nebo kouření.

Prevence šedivění pomocí vitamínů

Ptáte se, které jsou ty nejvhodnější vitamíny proti šedivění vlasů? Je jich hned několik.

Vitamín A

Vitamín A, betakaroten, pomáhá při tvorbě zdravého mazu. Tato olejnatá látka, sébum, je tvořena mazovými žlázami, které se nacházejí těsně pod kůží.

Vitamín C

Kromě všem dobře známých vlastností pro zdraví je vitamin C i antioxidant. Přitom právě antioxidanty chrání buňky před oxidací, před jejich poškozením.

Vitamíny B6 a B12

Oba patří do skupiny B komplexu, prospívají zdraví pokožky i vlasů. B6 dokáže obnovit původní barvu vlasů po nemoci nebo v případě, že byla ztráta barvy způsobena nedostatkem B vitamínu. Udržuje totiž produkci melaninu v normálu.

Kyselina para-aminobenzoová (PABA) a kyselina pantothenová (B5)

I tyto patří do rodiny B vitamínů. Pomáhají při zpomalení nástupu šedivění. Předpokládá se, že jejich kombinace pomáhá zachovat produkci pigmentu ve vlasech, takže dokáží brzdit šedivění. Hlavně pokud je příčinou šedivění stres, mohou B vitaminy pomoci, protože jejich množství v těle při stresu klesá.

Biotin

Nedostatek biotinu, vitamínu B7, se spojuje s předčasným vypadáváním vlasů i předčasným šedivěním. Aby se maximalizoval potenciál biotinu, je vhodné kombinovat ho například s vitaminem B5 a inositolem.

Inositol

Jde o látku, která se nachází v těle přirozeně. Podporuje růst a celkové zdraví vlasů.

Niacin, vitamín B3

Niacin přispívá k správnému proudění krve do vlasové pokožky, tak se mohou následně dostatečně vyživovat i vlasové folikuly.

Vitamín E

Podporuje správný přísun krve do vlasové pokožky, tím brání padání vlasů a poškození vlasů.

Vitamíny potřebné pro zdravý růst vlasů, které si zachovají svou barvu, se nacházejí například v citrusech, jahodách, kiwi, ananasu, melounu, v listové zelenině, bramborách, paprice, rostlinných olejích, syrových semínkách, kvasnicích, melase, vejcích, játrech, rýži , mléce, také v rybách, krůtím a kuřecím mase a červeném mase.

Prevence šedivění pomocí minerálů

Které prvky, tedy minerály, dokáží pomoci proti šedivění vlasů? Zde je 6 nejdůležitějších, kromě boje proti šedinám jsou velmi prospěšné i pro celkové zdraví vlasů.

Vápník (kalcium)

Vápník je potřebný při každé péči o vlasy - ať už jde o jejich ošetření nebo správnou výživu.

Chrom

Kontroluje hladiny cukru v krvi, čímž přímo ovlivňuje množství rostoucích vlasů.

Měď

Pomáhá udržovat silné a zdravé vlasy, pomáhá při poškozených vlasech.

Jód

Používá se při problémech štítné žlázy. Právě štítná žláza bývá odpovědná za padání vlasů a příliš suché vlasy.

Zinek

Pomáhá vlasové pokožce i při poškozených vlasech.

Železo

Železo je třeba, aby se člověk nestal chudokrevným. Anémie totiž znamená, že chybí krvinky, které by měly přesouvat kyslík a výsledkem je vypadávání vlasů a poškozené vlasy.

Je pravda, že šedivění vlasů nelze zastavit, dokážeme jej pouze zpomalit. A to právě díky výše uvedeným vitaminům a minerálům. Pokud je zařadíme do jídelníčku, mohou pomoci tělu uchovat vlasy déle s původní barvou. Pokud genetika nepustí a jednoduše se melanin přes veškerou snahu mine, budou právě díky těmto látkám i šedivé vlasy zdravé, zářivé a stylové a to navzdory postupnému šedivění. Navíc prospívají celkovému zdraví, takže se budete celkově cítit mnohem lépe a vitálněji.

Zdroje

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy