15 příznaků, že trpíte na nedostatek železa

Poslední úprava 16.03.2020
Sdílet článek

Nedostatek železa patří mezi nejčastější nutriční deficity, přičemž nejrizikovější skupinou jsou ženy. Železo je nezbytné pro tvorbu hemoglobinu, proteinu, který pomáhá červeným krvinkám roznášet kyslík po těle. Takže bez něj trpí úplně všechno a nedostatek železa může vést k anémii. Zkontrolujte si příznaky nedostatku železa a pokud se vás nějaký bude týkat, jděte k lékaři a požádejte o feritínový test, který měří vaše zásoby železa.

Jste vyčerpaná

Je to nejčastější a zároveň nejhůře odhalitelný příznak nedostatku železa. Ženy jsou zvyklé na uspěchaný způsob života a na pocit únavy. Takže únavu považují za součást života. Při deficitu železa se k tkáním nedostává dostatek kyslíku, takže se ani tělu nedostává energie, kterou potřebuje. Pokud je vaše "normální" únava spojená s pocitem slabosti, podráždění a neschopnosti soustředění (nebo jeho nedostatku), měli byste s tím něco dělat. O lidech, u kterých se nedostatek železa přetaví až do anémie, se zvykne říkat, že mají "unavenou krev".

Máte silnou periodu

U žen je příčinou číslo jedna, pokud jde o nedostatek železa, příliš silná menstruace. Ženy ztrácejí příliš mnoho krve, nahradí přibližně pouze polovinu a další měsíc přicházejí o další množství krve. Je to jak naplnit nádrž auta pouze z malé části. Při periodě by měli odejít přibližně dvě až tři polévkové lžíce krve. Pokud musíte měnit vložku nebo tampon častěji než každé dvě hodiny, promluvte si se svým gynekologem.

Jste bledá

Je důvod k tomu, že se slova "bledý" a "churavý" používají někdy jako synonymum. Hemoglobin dává krvi její červenou barvu a proto má i pokožka narůžovělý nádech. To znamená, že nízké hladiny proteinu můžou doslova vysát barvu z kůže. Pokud máte světlou pleť, dá se to docela snadno rozpoznat. Bez ohledu na tón pleti však můžete vysledovat, jestli máte méně červené než obvykle vnitřek rtů, dásní i vnitřek spodních víček. Na vině může být právě nízká hladina železa.

Snadnější zadýchávání

Je jedno, jak zhluboka dýcháte, pokud máte nízké hladiny kyslíku, nebude se vám dostávat vzduchu. Pokud se zadýcháváte při věcech, které jinak zvládáte s přehledem, ať už jde o chození do schodů nebo jinak běžné cvičení, může být na vině právě nedostatek železa.

Buší vám srdce

Přepracované srdce může začít trpět na nepravidelný tep, srdeční šelest, zvětšení srdce a dokonce srdeční infarkt. Než se začnete plašit, zastaňte. Aby se věci staly natolik závažnými, museli byste trpět na nedostatek železa, tedy anémii, dost dlouhou dobu. Pokud však víte, že máte se srdcem problémy, je důležité nechat si překontrolovat hladiny železa, protože jeho nedostatek může vaše problémy se srdcem ještě zhoršit.

Máte syndrom neklidných nohou

Nevíte přestat hýbat nohama a musíte se stále ošívat? Přibližně 15% lidí se syndromem neklidných nohou trpí na nedostatek železa. Čím jsou hladiny železa nižší, tím jsou příznaky horší.

Bolí vás hlava

Tělo trpící na nedostatek železa bude přesouvat kyslík prioritně do mozku, až potom do ostatních částí těla. Ale i tak nebude vaše hlava dostávat tolik, kolik by v ideálním případě měla. To znamená, že tepny v mozku mohou otékat, což je stav vyvolávající bolesti hlavy.

Jedli byste písek, špínu a led

Tento stav se nazývá pica (čti pika) a jde o nutkání jíst nejedlé látky, což může být také příznakem nedostatku železa. Lidé s deficitem železa mohou pociťovat potřebu žvýkat křídu, písek, špínu či papír. Ženy naštěstí sahají většinou po ledě.

Bezdůvodně pociťujete strach

Jako by nebyl váš život dost stresující, může vás nedostatek železa vehnat do pocitů ještě větší úzkosti. Nedostatek kyslíku zvyšuje otáčky vašeho tělesného sympatického nervového systému, což je cosi jako plynový pedál vašeho těla. Navíc, kvůli nedostatku železa vám může bušit i srdce jako o závod, můžete snadno nabýt pocit, že buď budete fungovat nebo padnete. A to i tehdy, pokud máte všechny důvody cítit se uvolněně.

Vypadávají vám vlasy

Nedostatek železa, zvláště pokud se přetaví až do anémie, může způsobit vypadávání vlasů. Vaše tělo se dostává do režimu na přežití, takže kyslík proudí čistě na podporu vitálních funkcí, na rozdíl od potřeby například udržet nenarušené vlasy. Netřeba začít panikařit, pokud najdete v odtoku pár vlasů, většinou je běžné ztratit denně přibližně 100 vlasů.

Jste vegetarián nebo vegan

Ne všechno železo se tvoří stejně. Tělo vstřebává hemové železo (heme železo) - které pochází z masa, drůbeže a ryb - dva až třikrát efektivnější než nehemové železo (non-heme železo) z rostlin. Přesto můžete při pečlivě plánovaném jídelníčku získávat dostatečné množství železa. Tmavá listová zelenina, celá zrna a luštěniny jsou všechny na železo bohaté. Zkombinujte je s potravinami bohatými na vitamin C, jako jsou červená paprika, lesní plody a brokolice, abyste podpořili vstřebávání železa.

Máte sníženou funkci štítné žlázy

Nedostatek železa zpomaluje i fungování štítné žlázy a blokuje její vliv na podporu metabolismu. Hypotyreóza zůstává často opomíjená, šest z deseti lidí s onemocněním štítné žlázy o svém onemocnění ani neví. Pokud si tedy uvědomíte, že máte málo energie, přibíráte na váze a dokonce můžete mít i nižší tělesnou teplotu, obraťte se na lékaře.

Jste těhotná

Kyselině listové je zaslouženě věnována velká pozornost v prenatálním období, ale budoucí miminka potřebují i železo a mohou sahat na zásoby matky. Navíc, mnohé ženy ztrácejí během porodu značné množství krve, což může také snížit zásoby železa. Pokud jste těhotná a čekáte dvojčata nebo dokonce více miminek, pokud jste znovu těhotná v krátkém sledu za sebou nebo pravidelně kvůli ranní nevolnosti zvracíte, pravděpodobně budete potřebovat zvýšit příjem železa.

Váš jazyk vypadá zvláštně

Kromě toho, že nízké hladiny železa vysají barvu z vašeho jazyka, stejně snižují hladiny myoglobinu, což je bílkovina v červených krvinkách, která podporuje zdraví svalů, například i svalu, který tvoří jazyk. Výsledkem je, že mnozí lidé, kteří trpí nedostatkem železa, si stěžují na bolestivý, zapálený a zvláštní hladký jazyk.

Máte celiakii nebo zánětlivé onemocnění střev

Dokonce pokud i máte dostatek železa ve stravě, celiakie a zánětlivé onemocnění střev jako je Crohnova choroba a ulcerózní kolitida, mohou vést k problémům při absorbování živin, včetně železa. Tato onemocnění způsobují zánět a poškozují trávicí trakt. Pokud vám bylo některé z těchto onemocnění gastrointestinálního traktu diagnostikováno, zeptejte se lékaře, jak můžete zvýšit vstřebávání železa.

Jak získat více železa

Požadavky lidského těla na množství železa se různí, obzvláště pokud jde o ženy. Ženy mezi 19 a 50 lety potřebují 18 miligramů železa denně. Pokud jste však těhotná, naskočí množství až na 27 miligramů. Pokud kojíte, měli byste získat pouze 9 miligramů denně. Vaše potřeby může měnit i fakt, jak silná je vaše menstruace. Pokud máte více než 50 a jste již po menopauze, potřebujete pouze 8 miligramů denně. A to není složité dosáhnout. Už jedna porce čočky, špenátu, hovězího, ořechů, kuřecího masa nebo cizrna vám dovolí získat několik miligramů železa.

A pokud jde o železo, více není nutně lépe. Více pozornosti se sice věnuje nedostatku železa, problémem je však i nadbytek železa. Podle různých výzkumů může nadbytek zničit vnitřní orgány, může zvýšit riziko vzniku cukrovky, srdečního infarktu a rakoviny, zejména u starších lidí.

15 příznaků, že trpíte na nedostatek železa Průměrné hodnocení: 3.5 (4 hodnocení­)

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy