Domů / / / 5-HTP na spánek a nespavost

5-HTP na spánek a nespavost

Poslední úprava 05.02.2018
Sdílet článek

5-HTP je výživový doplněk, který vám může pomoci usnout a zlepšit příznaky nespavosti.

Je to přírodní látka, která se v mozku mění na serotonin a melatonin - dva neurotransmitery, které jsou odpovědné za řízení spánkových vzorců.

Zvyšování hladin těchto neurotransmiterů se spojovalo se zlepšenou schopností vyvolat spánek, stejně jako s osvěžujícejším, hlubším spánkem po celou noc.

PLUSY 5-HTP

  • zlepšuje skleslou náladu a pocity deprese,
  • pomáhá zmírnit úzkost, stres a nervozitu,
  • umožňuje klidný, uvolněný stav mysli,
  • zlepšuje upadnutí do spánku, aniž by docházelo následující ráno k ospalosti,
  • tlumí apetit a prokazatelně podporuje hubnutí.

MINUSY 5-HTP

  • nedoporučuje se na dlouhodobé užívání,
  • neměl by se kombinovat s léky na úzkost a deprese,
  • v ojedinělých případech způsobuje rozrušení nebo neklid,
  • nadměrně vysoké dávky mohou způsobit serotoninový syndrom.

5-HTP zvyšuje hladiny serotoninu a melatoninu

5-HTP je tím, co se nazývá přírodním chemickým prekurzorem v lidském těle. Tuto sloučeninu si derivujeme z tryptofanu. Tryptofan je aminokyselina, která se vyskytuje v potravinách jako krůtí maso, červené maso, sójové bílkoviny, vejce, špenát a ryby.

Tryptofan získaný potravou nebo přes doplňky výživy se štěpí v játrech na 5-HTP. Když se tryptofan přemění na 5-HTP, převádí se v mozku na neurotransmiter serotonin.

Serotonin se může následně změnit na melatonin, hormon přímo zapojen do procesu usínání. Podle studií může 5-HTP zvýšit REM spánek o 25% a může dojít k nárůstu času stráveného v hlubokém spánku bez nutnosti navýšení celkového času na spánek.

Jako doplněk stravy se 5-HTP obvykle získává z afrického popínavého keře, Griffonia simplicifolia. Semena této rostliny obsahují hmotnostně mezi 5-20% čistého 5-HTP.

Pokud kupujete prostředek na spaní s obsahem 5-HTP, je důležité, abyste se ujistili, že dávkování udávané na krabičce souhlasí se skutečným obsahem samotného 5-HTP a nikoliv s obsahem extraktu z Griffonie.

Tak zajistíte, že budete užívat dostatečné množství na to, abyste ovlivnili změny v hladinách serotoninu a melatoninu.

Co způsobuje spánkové poruchy?

Spánkové poruchy, či poruchy spánku, kam patří i nespavost, jsou široce charakterizovány jako neschopnost usnout nebo setrvat ve spánku po dobu potřebnou na regeneraci a odpočinek. Delší období nedostatku spánku mohou vést z dlouhodobého hlediska k významným zdravotním problémům, například srdeční onemocnění, kognitivní poruchy, obezita a snížená imunita.

Z krátkodobého hlediska, častokrát pouze po jedné či pár nocích s nekvalitním spánkem, pociťují lidé únavu, trápí je nedostatek pozornosti a výkyvy nálad.

Nespavost může být způsobena řadou faktorů, včetně užívání psychoaktivních léků a stimulantů. Příčinami nespavosti mohou být i bolest či zranění, stres a úzkostné stavy, neurologické poruchy a mnoho různých onemocnění a zdravotních problémů. Může být vyvolána i faktory prostředí, například pásmová nemoc kvůli časovému posunu.

Jak léčit poruchy spánku přirozeně

Jedním z hlavních základních faktorů, které mohou přispět k problému usnout av spánku setrvat je hormonální nerovnováha. Když se neurochemické látky v mozku (včetně serotonin u a melatoninu) dostanou z rovnováhy, může tento stav vést k poruchám normálního cirkadiánního rytmu (denního cyklu bdělosti a spánku).

Neurochemické hladiny mohou být narušeny nebo sníženy množstvím externích příčin, včetně nesprávného stravování, kvůli období zvýšeného stresu nebo rozrušení, případně kvůli užívání některých léků.

Léky na spaní účinkují primárně jako sedativa, které tělo utlumí a dramaticky zvýší hladiny některých neurotransmiterů. Odborná veřejnost nedoporučuje užívat léky na spaní dlouhodobě.

Lze doporučit množství metod na klidný spánek, přičemž dochází k přirozené obnově správné hladiny neurotransmiterů, které se dotýkají přímo poruch spánku. Patří sem například mírné cvičení či fyzická aktivita před spaním, spaní v zatemněné a tiché místnosti, žvýkání kořene kozlíku nebo pití heřmánkového čaje.

Je však pravdou, že tyto metody nemusí účinkovat u každého, podle některých výzkumů dokonce neúčinkují vůbec. Pokud tedy patříte mezi ty, u kterých alternativní metody nezabraly, můžete zkusit užívání 5-HTP. Možná se vám podaří s jeho pomocí upravit spánkový vzorec.

5-HTP na zvýšení serotoninu

Jak bylo zmíněno výše, 5-HTP je důležitý mezistupeň mezi štěpením tryptofanu a biosyntézou serotoninu a melatoninu. V těle se tryptofan konvertuje na 5-HTP a pak se využívá na tvorbu serotoninu a melatoninu.

Zvýšení hladin serotoninu má řadu dopadů na tělo a může vést ke snížení stresu a úzkosti, k pocitům štěstí, pohody a celkového dobrého pocitu.

Snížením náchylnosti organismu k přílišnému vzrušení a úzkosti může serotonin pomoci při eliminaci jedné z hlavních příčin nespavosti.

Samotný tento účinek znamená, že výživové doplňky s obsahem 5-HTP mohou být užitečné při zlepšení schopnosti uklidnit večer mysl a připravit se na usínání a samotný spánek.

Navýšení melatoninu kvůli regulaci cirkadiánního rytmu

Při navýšení hladiny melatoninu může 5-HTP zlepšit kvalitu spánku pomoci uživateli dosáhnout hlubší stadium spánku během delší časové periody.

Melatonin je životně důležitý při regulaci cirkadiánního rytmu v těle. Jde o přibližně 24-hodinový cyklus, kterým zvířata a rostliny reagují na přirozenou úroveň světla a tmy v přírodě.

Během dne jsou hladiny melatoninu nízké, a to kvůli detekci vysokých hladin světla v okolním prostředí. V noci, kdy slunce zapadne a světlo nahradí tma, začínají se hladiny melatoninu šplhat vzhůru, aby tělu dopomohly dosáhnout stavu spánku.

Narušení cirkadiánního rytmu může mít škodlivý vliv na frekvenci, lehkost dosažení spánku a kvalitu spánku. Použitím výživového doplňku s obsahem 5-HTP před uložením do postele, může být člověk schopen zvýšit hladiny melatoninu a obnovit tak přirozený spánkový rytmus.

Tablety s 5-HTP v podstatě obcházejí systém na detekci světla, který reguluje, kolik melatoninu se člověku vylučuje do krve. Takto získáváte kontrolu nad tím, kdy chcete usnout, bez ohledu na vnější nebo vnitřní faktory.

Užívání 5-HTP může pomoci přirozeně zmírnit nespavost nárůstem hladin melatoninu. Člověk pak může usnout mnohem rychleji a na druhý den se probouzí mnohem odpočatější.

Podle některých lidí, kteří užívali 5-HTP kvůli poruchám spánku, se u nich dokonce zvýšil počet snů a celková schopnost v noci snít.

Další přínosy 5-HTP

Kromě zlepšení kvality spánku bylo u 5-HTP pozorováno zlepšení příznaků deprese a úzkosti, zmírnění příznaků spojovaných s fibromyalgií, kolísáním nálady a potlačení apetitu.

Jak užívat 5-HTP pro potřeby spánku?

Nejlepších výsledků při užívání 5-HTP jako přípravku na spaní lze podle některých doporučení dosáhnout při podání dávky přímo před spaním. Doplněk stravy lze obvykle získat ve formě pilulek, tobolek nebo prášku. Podle některých zdrojů je třeba 5-HTP užít 45 až 30 minut před požadovanou dobou spánku.

Účinné dávkování se liší od člověka k člověku. Záleží na věku, hmotnosti, citlivosti na lék a podobně. Doporučuje se začít s nejmenším doporučeným dávkováním a případně jej postupně zvyšovat.

Dávkování vhodné konkrétně pro vás konzultujte se svým lékařem.

Nežádoucí účinky 5-HTP a informace o bezpečnosti užívání

5-HTP je považováno za pravděpodobně bezpečné v případě orálního užívání u dospělých.

Užívání 5-HTP by se měli určitě vyhýbat těhotné a kojící ženy, protože během těhotenství a kojení je 5-HTP považováno za pravděpodobně nebezpečné.

Mnohé léky na spaní na předpis mohou mít přetrvávající účinek i do druhého dne a mohou způsobovat apatii ještě další den po jejich užití. Zejména, pokud člověk není schopen spát v kuse po dobu 8 hodin nebo déle.

Jedním z důvodů, proč někteří lidé berou 5-HTP místo pilulek na spaní je jejich potenciál vzniku menšího množství vedlejších účinků. Podle výzkumů a testů, v případě 5-HTP nehrozí na druhý den "opice", tedy přetrvávání tlumících účinků i další den po užití léku.

Přesto je důležité uvědomit si, že i při použití přípravku 5-HTP se mohou objevit některé nepříznivé účinky. Platí to u každého neurologicky aktivního doplňku výživy, ať už přírodního nebo syntetického.

Nežádoucí vedlejší účinky 5-HTP jsou obecně mírné, pokud se užívá správně. Mohou se však objevit gastrointestinální problémy, které vyplývají s dodatečné tvorby serotoninu při užívání 5-HTP.

Pokud se příliš mnoho 5-HTP promění ve střevech na serotonin, může způsobit kontrakce svalů v střevních stěnách, což má za následek nevolnosti a průjem. Uživatelé také mohou zaznamenat určitou ztrátu chuti k jídlu, pálení žáhy, žaludeční křeče nebo obecné svalové křeče.

Existuje také potenciální možnost vzniku akutního serotoninového syndromu, pokud se 5-HTP užívá ve velmi vysokých dávkách, případně v kombinaci s antidepresivy z třídy IMAO (inhibitory monoaminooxidázy) nebo SSRI (selektivní inhibitor zpětného vychytávání serotoninu).

Akutní serotoninový syndrom je velmi závažný a potenciálně fatální stav, který se objevuje, pokud jsou v mozku příliš stimulovány serotoninové neuroreceptory. Mezi příznaky patří nadměrné pocení, mentálné "zamlžení" a nepravidelný srdeční rytmus.

Podobně se může 5-HTP ovlivňovat s karbidopou, což je lék předepisován pacientům s Parkinsonovou chorobou. Pokud se tyto dva léky užívají najednou, může pacient pociťovat nevolnost a může zvracet. Tyto příznaky lze léčit antiemetiky.

Z uvedeného vyplývá, že každý, kdo zvažuje užívání 5-HTP na spánek a problémy související se spánkem, ale i z jiných důvodů, by se měl předem poradit s lékařem. Ten může zhodnotit, zda je pro daného jednotlivce lék vhodný a zda se nebude negativně ovlivňovat s léky, které dotyčný užívá.

Přestože je užívání 5-HTP při problémech se spánkem a spánkových poruchách obecně bezpečné a efektivní, je také důležité brát ho vhodným způsobem, aby mohl chránit vaše zdraví a celkový pocit pohody.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy