Domů / / / 7 léčivých bylin, které vám po...

7 léčivých bylin, které vám pomohou porazit nespavost a dopřát si vytoužený spánek

Poslední úprava 06.02.2018
Sdílet článek

Spánek je pro lidi důležitý tak, jak je důležité dýchání a jedení. Bez pořádného spánku tělo nedokáže pořádně fungovat. Během spánku se tělo regeneruje a vzpomínky se konsolidují. To znamená, že kousky informací které zpracujeme během dne se v noci přemístí do dlouhodobého úložiště, zatímco naše tělo odpočívá. Během toho jak spíme také dochází k růstu svalové hmoty, syntetizaci hormonů a korekci tkání.

Někdy se nám může zdát, že se nám spánek snaží uniknout, proklouzne mezi naše prsty jako tenký kus saténové stužky, zahrává se s námi po celou noc až pokud vyjde slunce a začne nový den. Podle lékařského výzkumu je nespavost definována jako přetrvávající porucha, která buď stěžuje usnutí, narušuje spánek nebo obojí současně.

Mnozí z nás už někdy trpěli nějakou formou nespavosti, avšak mnoho lidí trpí touto noční můrou noc co noc. Odhady ukazují, že přes 70 milionů lidí trpí chronickou nespavostí co zahrnuje 90 různých poruch spánku.

Chronická nespavost může vést k různým zdravotním problémům jako je obezita, úzkost, deprese, vysoký krevní tlak, cukrovka, srdeční problémy a další. Mnoho lidí jen sáhne po lécích ať už na předpis nebo bez lékařského předpisu, často zanedbá skrytou příčinu nespavosti a běžně se setká s řádně nebezpečnými vedlejšími účinky.

Dobrou zprávou však je, že existují některé opravdu efektivní terapie a bylinné přírodní léky na spaní, které dokáží tělu přinést zpět bilanci, podporují relaxaci a umožňují tělu zregenerovat se.

Pokud nemůžete usnout, protože je vaše mysl zaplavena miliony myšlenek nebo úzkostí, následující byliny vám pomohou zrelaxovat.

Byliny jako přírodní léky na spaní, nespavost a podporu lepšího spánku

Kozlík lékařský

Kořen této vysoké vytrvalé rostliny se po vysušení používá jako uspávací a uklidňující prostředek.

Podle několika studií, kozlík, původem z Evropy a Asie, může snížit dobu usínání a zvýšit dobu a kvalitu spánku.

Pokud si pořídíte kozlík ve formě kapslí, doporučuje se užívání 4 kapslí hodinu předtím, než se uložíte do postele. Účinek by měl trvat přibližně 4 hodiny. Pokud se v noci začnete budit a nejste schopni znovu usnout, vezměte si další 4 tobolky. Pro mnohé lidi je tato dávka efektivní. Ujistěte se však, že kozlík užíváte přibližně po dobu 3 týdnů předtím, než zkusíte jinou bylinnou léčbu, protože vaše tělo si na kozlík může navyknout. Poté co na několik týdnů změníte bylinnou léčbu, můžete se vrátit zpět ke kozlíku a ten by měl mít stejné účinky jako na začátku.

Mučenka

Kromě toho, že je krásným květem, mučenka je také vysoce efektivní jako uklidňující prostředek. Tato pestrobarevná réva byla pojmenována podle papeže Mikuláše V v roce 1605, který viděl révu jako symbol Kristova umučení.

Jak bylinný lék se mučenka po dlouhá léta používala ke zmírnění stresu a zklidnění mysli. Používala se i jako uklidňující přírodní lék na spaní.

Chemické složení této rostliny je stejně zajímavé. Vědecké studie potvrzují sedativní účinky této velkolepé rostliny, zvláště pokud je užívána v kombinaci s jinými bylinkami. Bohatá na flavony, alkaloidy a kumariny, extrakt mučenky také obsahuje GABA, inhibiční neurotransmiter, který může hrát roli při regulaci vzrušivosti a svalového tonusu, zatímco uklidňuje nervy.

Při vhodném užívání je mučenka bezpečná pro děti a osoby se zdravotními problémy a používaná ve formě tinktury. Doporučených je 30 až 60 kapek před spánkem nebo odpočinkem.

Sluncovka kalifornská

Sluncovka jsou veselé malé rostlinky s papraďovitým olistěním a zajímavými žlutými, oranžovými a červenými květy, které kvetou v suchých podmínkách. Španělští průzkumníci pojmenovali tuto rostlinu "Copa del Ora," v překladu "šálek zlata" na základě legendy, která říkala, že oranžové lupínky byly vyplněny zlatem.

I když není vyplněna zlatem, sluncovka není pouze dobrým zdrojem potravy, ale má i silné léčivé vlastnosti. V minulosti byla využívána k léčbě bolesti zubů, hlavy a bolestivých míst. Tato chytrá malá rostlinka si získala reputaci i svými silnými sedativními účinky. Dokáže zmírnit nespavost, ke které dochází z nepokojenosti a úzkosti a může se používat i u dětí.

Často užívaná ve formě tinktury společně s kozlíkem lékařským dokáže podpořit relaxaci a spánek, stačí přibližně 30 až 40 kapek.

Byliny na brzké ranní vstávání

Pokud se vám snadno usíná, ale budíte se příliš brzy, můžete trpět ranním buzením nebo jinak ranní nespavostí. Příčina ranní nespavosti může souviset s prudkým nárůstem kortizolu, stresového hormonu.

Kromě zdravé a vyvážené stravy a tréninkové plánu existuje mnoho bylin, které vám mohou při tomto typu nespavosti pomoci.

Withania opojná

Je považována za jednu z nejsilnějších bylin v ajurvédské praxi. Withania, původem z Indie, se využívala již od starověku. Tato rostlina je příbuzná s rajčetem a má drobné, červené rozinkovité plody. I přestože mají terapeutickou hodnotu i listy a plody této rostliny, nejúčinnější částí je kořen.

Běžně se využívá na posílení imunitního systému po nemoci. Výzkumy ukazují, že tato rostlina také dokáže snižováním hladiny kortizolu bez zatížení imunitního systému zmírnit stres.

Účastníci studie se po užití bylinky cítili zrelaxovaní, duševně klidní, zpozorovali zmírnění úzkosti, deprese a nespavosti.

Pro skvělé účinky této bezpečné byliny, většina lidí užívá 300mg dvakrát denně po delší dobu.

Magnólie lékařská

Magnólie lékařská, široce využívána v čínské medicíně, je známá tím, že snižuje hladinu kortizolu a podporuje relaxaci mysli a těla. Nejenže má magnolie právě proto pozitivní vliv na kvalitu a trvání spánku, ale dokáže také snížit riziko obezity a diabetu 2. typu.

Podle mnoha studii, magnólie lékařská dokáže zmírnit úzkost a při kombinaci s hořčíkem zlepšuje spánek, náladu a zmírňuje úzkost a deprese v menopauze.

Jelikož způsobuje náhlou ospalost, nejlepší je užívat magnolii před tím, než se uložíte do postele. Začněte s 200mg dávkou.

Byliny na občasnou nespavost

Pokud trpíte občasnou nespavostí, kdy máte problém usnout nebo se vzbudíte a nevíte znovu usnout, můžete zkusit tyto bylinné čaje na spaní:

Levandulový čaj na spaní

Levandule je větvený polokeř s příjemnou vůní a pěknými fialovými květy. I když je tato rostlina původem z horských oblastí Středozemního moře, v současnosti roste po celém světě, včetně Spojených států, Austrálie a jižní Evropy.

(Německý) heřmánkový čaj na spaní

Květy této půvabné rostliny se používaly ve formě uklidňujícího čaje po stovky let. Kromě toho se využívaly také při výrobě extraktů, kapslí a tabletek. Heřmánek ve formě krému na lokální použití je také vcelku účinný ve zmírnění zánětu a při zarudlé a svědivé pokožce.

Další typy na lepší spánek

Kromě uklidňujících bylin existuje několik věcí, které můžete pro klidné noci udělat:

  • Jděte do postele avstávejte vestejný čas každý den.
  • Pořiďte sido vaší ložnicerostliny navozující spánek.
  • Spěte vnaprosté tmě.
  • Mějte otevřené oknokvůličerstvémuvzduchu.
  • Pořiďte si solnou lampu.
  • Pořiďte si organické ložní prádlo.
  • Dopřejte si před spánkem teplý koupel.
  • Meditujte.
  • Cvičte (avšak ne pozdě večer).
  • Zaveďte si deník věcí, které si vážíte.
  • Snižte příjem kofeinu.
  • Přejděte na nezpracovanou stravu.
  • Vylučte cukr.

Jako při každé přírodní léčbě, doporučuje se konzultace s licencovaným bylinkářem nebo jiným kvalifikovaným lékařem, který vám v léčbě pořadí. Pamatujte, že byliny jsou nesmírně potentní a výběr té správné léčivé bylinky a dávky je opravdu důležitý.

Čtěte dál
Příčiny nespavosti
7 léčivých bylin, které vám pomohou porazit nespavost a dopřát si vytoužený spánek Průměrné hodnocení: 5 (1 hodnoceníe)

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy