Domů / / Léčba nespavosti

Léčba nespavosti

Poslední úprava 02.02.2018
Sdílet článek

Pokud se noc co noc místo spánku v posteli pouze přehazujete a převalujete z boku na bok, případně máte problémy s usínáním, je jen logické, že jste pak přes den ospalý a mrzutý. Možná jste už co-to vyzkoušeli, ale proti nespavosti vám to nepomohlo. Netřeba to však vzdávat, léčba nespavosti může vypadat různě. Důležité je znát příčinu, kvůli které dobře nespíte. To znamená, zda máte zdravotní problém, například trpíte chronickou bolestí či skrytou chorobou, nebo máte emocionální problém, tedy stres nebo deprese. Pokud se vám podaří vyléčit prvotní problém, podaří se vám vyléčit i nespavost.

Léčba nespavosti - možnosti

Mezi možnosti jak léčit nespavost patří změny v návycích a chování, změna životního stylu, užívání léků na spaní a v neposlední řadě doplňková léčba.

Léčba nespavosti pomocí změny návyků a změny životního stylu

Připravit se do postele znamená víc, než jen rozostlať peřiny. Spánkový experti vědí, že kvalitu spánku ovlivňují mnohé věci. Změny návyků, chování a životního stylu mohou zlepšit celkovou kvalitu spánku. Také dokážete zkrátit čas, který potřebujete na usínání, a to i bez vedlejších účinků léků na spaní. A nejdůležitější je, že léčba nespavosti v této formě přetrvává dlouhodobě.

Zde je pár tipů, které můžete vyzkoušet:

  • relaxační cvičení, například progresivní svalová relaxace. Pokud ležíte v posteli, může vám svalová relaxace pomoci dostat z hlavy všechny myšlenky, které se vám tam neustále prohánějí. Můžete vyzkoušet dechové cvičení, řízenou meditaci dechu, progresivní svalovou relaxaci.
  • zdravější způsob myšlení. Zdravé smýšlení je způsob, jak předcházet a řešit zdravotní problémy změnou postoje a smýšlení. Kognitivně-behaviorální terapie je typ poradenství, které vám pomůže pochopit, proč máte problémy se spánkem a terapeut vám může poradit, jak situaci řešit. Kognitivně-behaviorální terapie pomáhá postupem času zredukovat přerušovaný spánek.
  • změnyvživotnímstyle, přičemž jde o jednoduché věci, které můžete změnit a dosáhnout tak dobrý spánek. Patří sem změna prostoru na spaní nebo celkového časového harmonogramu, sledování, co a kdy jste snědli a vypili, ale i aktivněji fungování během dne. Důležité je také dodržovat pravidelný čas na usínání a probouzení, a to po dobu celých 7 dní v týdnu. Snažte se nedřímat přes den.

Léčba nespavosti pomocí léků na spaní

V některých případech pomohou krátkodobě tabletky na spaní. Z dlouhodobého hlediska je však třeba změnit životní styl a spánkové návyky. Lékaři doporučují užívat pilulky na spaní pouze z času na čas, a navíc jen krátkodobě. Nejde však o léky první volby, pokud jde o léčbu chronické nespavosti.

Toto doporučení ohledně léků platí pro každého, ale zejména pro starší lidi. Závislost nachna spaní si může vytvořit každý. Tyto léky navíc ovlivňují myšlení lidí při samotném užívání a také vzhledem k jejich případnému dlouhodobému užívání.

Mezi léky na spaní patří:

  • léky na spaní na předpis, například eszopiclone (Lunesta), Ramelteon (Rozerem), zaleplon (Sonata) a zolpidem (Ambien). Jde o léky první volby při krátkodobé nespavosti.
  • antagonisté receptorů pro orexin. Tyto léky blokují chemické látky v mozku, které drží člověka ve stavu bdělosti, čímž podporují spánek.
  • bendzodiazepíny, jako například diazepam (Valium), lorazepam (Ativan) a quazepam (Doral). Tyto léky pomáhají při usínání a setrvání ve spánku. Jsou to všechno léky na předpis.
  • antidepresiva, které mají uklidňující nebo sedativní účinek. Mohou vám pomoci spát.
  • antihistaminika, které se obvykle užívají na alergie, mohou poskytnout krátkodobou úlevu od nespavosti.
  • volně prodejné léky na spaní mohou také pomoci, také však mohou mít nežádoucí vedlejší účinky, například způsobují ospalost na další den. Navíc, časem už léky na spaní nemusí účinkovat tak dobře jako na začátku.

Doplňková léčba nespavosti

Další léčba nespavosti může zahrnovat doplňkovou léčbu nespavosti a alternativní medicínu. Dvě z nejpopulárnějších možností alternativní léčby jsou:

  • valerián, bylinný přípravek na spaní. Valerián (kozlík lékařský) se jeví jako bezpečný. Může zlepšit spánek, pokud se užívá jeden, dva týdny.
  • melatonin, hormon tvořený v mozku. Lze ho koupit jako doplněk stravy. Melatonin se používá při léčbě pásmové nemoci a při nekvalitním spánku kvůli práci na směny. Vedlejší účinky melatoninu při dlouhodobém užívání nejsou známy. Pravidelné užívání melatoninu konzultujte se svým lékařem.

Nespoléhejte na alkohol

Někteří lidé používají jako pomůcku při usínání alkohol. Není to však vůbec dobrý nápad. Po požití alkoholu sice budete nejdříve ospalý a pomůže vám usnout. Zároveň však stoupá pravděpodobnost, že se v noci vzbudíte a nebudete moci usnout. Druhý den pak budete znovu unavený.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Blízke témy