Domů / / / Jak léčit nespavost

Jak léčit nespavost

Poslední úprava 05.02.2018
Sdílet článek

Nespavost je charakterizována chronickou neschopností usnout či dopřát si dostatek spánku. Lidé trpící nespavostí se mohou na druhý den probudit stejně unaveně, což následně zasahuje do jejich denních aktivit. Následující článek vám poskytne tipy a rady jak léčit nespavost.

Metoda 1: Popřemýšlejte nad změnou životního stylu a rutiny

1) Najděte příčinu vaší nespavosti

Pokuste se najít to, co vám brání usnout, a pokud je to možné, zbavte se toho. Musíte si uvědomit, že na překonání nespavosti budete muset nejprve odstranit jiné problémy a potíže. Například:

  • Pokud nemůžete usnout pro úzkost nebo depresi, pokuste se přijít na to, co způsobuje, že se takto cítíte a jak se s tím můžete vypořádat. To může zahrnovat navštívení vašeho lékaře a užívání léků na úzkost nebo depresi.
  • Váš spolubydlící nebo partner může rád číst nebo pracovat v pozdních hodinách a světlo, které on nebo ona používá, vám způsobuje bdělost. Pokud váš spolubydlící nemůže nebo odmítá pracovat v jiné místnosti, pořiďte si masku na spaní.

2) Zaveďte si večerní rutinu

Pokuste se každý večer, před tím než půjdete spát, vykonávat tytéž činnosti. To zahrnuje chození spát ve stejný čas a probouzení se ve stejný čas ráno. Můžete do své rutiny zahrnout i nějaké relaxační aktivity jako je čtení či poslech jemné hudby. Takovým způsobem si vaše mysl bude postel a čas na spánek spojovat s těmito aktivitami.

3) Předtím, než půjdete spát, ujistěte se, že vaše ložnice je pohodlná

To znamená, že teplota ve vašem pokoji je podle vašich představ, a že v pokoji je dostatečná tma na to, abyste usnuli.

  • Pokud je ve vašem pokoji příliš teplo, přiveďte chladný vzduch otevřením okna, používáním méně přikrývek nebo zapnutím ventilátoru či klimatizace.
  • Pokud je ve vašem pokoji příliš chladno, noste teplejší pyžamo či používejte více přikrývek.
  • Pokud bydlíte v oblasti, kde je v noci velmi jasno, i přesto, že zhasnete všechna světla, pořiďte si masku na spaní, která vám zakryje oči.

4) Nechť je ložnice ložnicí a ničím jiným

Používejte svou ložnici pouze na spaní a odpočinek. To může zahrnovat odstranění rozptylujících věcí jako je počítač či televize, abyste se ujistili, že je nebudete používat místo spánku. To také znamená, že budete muset svou práci dokončit v jiném pokoji.

  • Pokud bydlíte v garsonce, kde je vše v jednom pokoji, nebo nemáte možnost pracovat někde jinde, pak pracujte při vašem stole, v pracovně, všude jen ne v posteli. Pokud budete pracovat v posteli, vaše podvědomí si začne postel spojovat s pracováním místo spaním.

Metoda 2: Použití přírodních prostředků

1) Dopřejte si předtím, než půjdete spát teplou koupel nebo sprchu

Nejenže se budete cítit čistí a svěží, ale může vám to pomoct i zrelaxovat. Jak se vaše tělo po koupeli nebo sprše začne ochlazovat můžete si všimnout, že se cítíte ospalejší.

2) Dejte si šálek bylinného čaje

Pokud pijete něco teplé před spánkem, zkuste bylinný čaj. Některé čaje jako heřmánkový čaj údajně pomáhají navodit spánek, avšak neexistuje žádný vědecký důkaz, který by to potvrdil.

  • Pokud jste před tím neužívali bylinné čaje, buďte opatrní. Někteří lidé jsou na určité bylinky, včetně heřmánku alergický.

3) Zkuste aromaterapii

I když za tímto nestojí žádný výzkum, mnohým lidem některé byliny jako je levandule pomohli se stresem a navozením klidu. Aromaterapii můžete zkusit vmasírováním levandulového oleje do pokožky nebo použitím oleje v lázni nebo v rozprašovači.

  • Při vmasírování jakéhokoli oleje do pokožky se vyhněte citlivým oblastem jako je okolí očí, nos a ústa.
  • Buďte opatrný s využíváním aromaterapie, pokud máte astma.

4) Zkuste relaxační nebo dýchací cvičení

Jedním způsobem jak léčit nespavost jsou také spánek navozující aktivity jako je dýchací cvičení, jóga nebo meditace.

Metoda 3: Užívání léků

1) Navštivte svého lékaře

Pokud trpíte nespavostí delší dobu, můžete mít skryté onemocnění nebo stav, který vyžaduje odbornou léčbu. Promluvte se svým lékařem. Ten vám může na vaši nespavost předepsat léky nebo diagnostikovat onemocnění, které způsobuje vaši nespavost a stanovit vám léčbu.

2) Dejte si volně prodejné pilulky

Existuje mnoho volně prodejných léků na nespavost jako jsou antihistaminika a melatonin. Poraďte se s vaším lékařem nebo lékárníkem, abyste se ujistili, že si vyberete ten správný lék pro vás.

  • Nespoléhejte se na volně prodejné léky. Nejenže se vaše tělo po delším čase stane vůči těmto lékům imunní, mohou mít také i vedlejší účinky. Volně prodejné léky vám mají pomoci s nespavostí, ne ji vyléčit.
  • Pokud již na něco užíváte předepsaný lék, poraďte se s lékařem nebo lékárníkem, abyste se ujistili, že váš předepsaný lék s lékem na spaní nereaguje negativně.

3) Užijte předepsaný lék

Pokud navštívíte lékaře ohledně toho, jak léčit nespavost, může vám předepsat určité léky. Užívejte tyto léky podle instrukcí, které vám dal lékař nebo lékárník.

Metoda 4: Vyhýbání se stimulantům

1) Nepijte večer kofeinové nápoje

Pokuste se alespoň 6 hodin před spánkem vyhnout kofeinovým nápojům jako je káva, černý čaj či minerálka. Kofein je stimulant, čili způsobí těžší usínání.

  • Pokud musíte před spánkem vypít něco teplé, zkuste místo černého čaje bylinný, jako je například heřmánkový čaj.

2) Vyhněte se před spánkem těžkým jídlům

Příliš těžké a pikantní jídla před spánkem způsobí ve vašem žaludku nepořádek, což vám může zabránit v usnutí.

  • Lehké jídlo nebo snack jako jsou krekry, předtím než půjdete spát, je už v pořádku.

3) Vyhněte se před spánkem cvičení

I přesto, že cvičení je v udržování si zdravého životního stylu důležité, pokuste se necvičit před spánkem. Naplánujte si vaše cvičení 3 až 4 hodiny před tím, než půjdete spát.

4) Pokuste se během dne nespat a nedřímat

Místo toho si spánek nechte na večer. Pokud jste během dne unavení, rozptylte se setkáním s přáteli, cvičením, čtením nebo jinými aktivitami. Opakované dřímání během dne vás připraví o délku a kvalitu spánku během noci.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy