Domů / / / Proč spánek nepřichází?

Proč spánek nepřichází?

Poslední úprava 16.03.2022
Sdílet článek

Ať už žijete život svobodné ženy nebo jste žena v domácnosti se čtyřmi dětmi a psem, je velká šance, že jste unavená - a to z dobrého důvodu.

Když jde o spánek, zdá se, že ženám to nejde nejlíp. Od kariéry a dětí, přes společenské až po rodinné události, každodenní povinnosti jsou na prvním místě, spánek přichází jako poslední.

Od vašeho životního stylu může záviset, kolik budete spát.

Přidejte k tomu biologii - například ženský menstruační cyklus - a nespavost se stane ještě běžnější. Spánkové problémy mohou velmi ztížit dosažení doporučených 7,5 až 8 hodin spánku.

Ale nemusíte se kvůli nedostatku spánku trápit! Na pochopení nespavosti musíte zjistit, kvůli čemu v noci nemůžete usnout. Odborníci z americké Národní nadace spánku identifikovali nejčastější důvody, proč nemohou ženy v noci spát.

Nespavost a životní styl

Co je jednou z hlavních příčin, proč nemůžete spát? Mohlo by to být něco tak jednoduchého jako trávení příliš mnoho času spřáteli namísto toho, abyste šla spát dříve. Pokud je to i váš případ, řešení zahrnuje trochu sebekázně - přinuťte se jít pár dní v týdnu spát dříve a budete se cítit mnohem lépe.

Matky vdomácnosti na tom nejsou o nic lépe. Průzkum zjistil, že u tří čtvrtin žen v této kategorii se objeví příznaky nespavosti. Co drží nahoře v noci maminky? Mohly by to být děti - v horším případě pes - sdílející s vámi postel. Nebo možná je to nedostatek tichých volnočasových aktivit, které vám na konci dne pomohou uvolnit se. Pokud trávíte vaše večery hlavně děláním domácích prací nebo s dětmi, může to vést k problémům se spánkem.

V neposlední řadě je zde kategorie takzvané superženy. Sem lze zařadit vdané ženy s dětmi v školním věku a pracující na plný úvazek. Pokud spadáte do této skupiny, je téměř jisté, že nemáte dostatek spánku. Tyto ženy obvykle spí denně méně než 6 hodin.

Kromě toho, pokud je žena přetížená prací a rodinnými povinnostmi, nemusí mít dostatek času na cvičení a relax (nebo na sex), což ženám při odbourávání stresu a únavy jednoznačně pomáhá. Přitom je řešení, jak mít trochu času večer sama na sebe, často tak jednoduché.

Problémy se spánkem a vaše hormony

Pokud jste stejná jako mnoho dalších žen, nemusí to být váš životní styl, kdo vám kazí spánek, ale vaše vlastní tělo - především vaše hormony. Všechno to začíná při vašem měsíčním menstruačním cyklu.

Více než 70% žen si stěžuje na problémy se spánkem v průběhu menstruace, kdy jsou hladiny hormonů na nejnižší úrovni.

Experti říkají, že nejenže má menstruace vliv na kvalitu spánku, některé menstruační symptomy vás mohou v noci držet nahoru a nedovolí vám spát. Výzkum ukazuje, že menstruující ženy často uvádějí jako důvod nekvalitního spánku nadýmání, a to po dobu nejméně tří dnů menstruačního cyklu.

Pokud je to i váš případ, poraďte se s vaším gynekologem. Existují možnosti léčby, které dokáží zlepšit některé vaše menstruační příznaky, což může následně pomoci vyřešit i problémy se spánkem.

Mějte však na paměti, že když se objeví perimenopauza a nakonec menopauza, hormonální změny se vrátí a začnou znovu narušovat váš spánek.

Obecně platí, že ženy po menopauze jsou se svým spánkem méně spokojené, přičemž více než polovina má příznaky nespavosti.

K často zmiňovaným příznakům poruchy spánku patří návaly horka, změny nálady a problémy s dýcháním během spánku (jde například o chrápání). To vše je pro ženy po menopauze běžné a samozřejmě velmi náročné.

Opět platí, že byste se o zmírňování příznaků měli poradit se svým lékařem, čímž můžete zabít dvě mouchy jednou ranou. Vaše problémy ustoupí a vy budete moci lépe spát.

Můžete mít poruchu spánku?

Děláte vše správně - relaxujete před spaním a chodíte do postele včas - ale stále se vám nedaří vyspat se. Pokud je to i váš případ, důvodem vašich problémů se spánkem by mohla být porucha spánku.

Existuje 88 známých poruch spánku, počínaje apnoe, až po syndrom neklidných nohou. Právě to jsou hlavní důvody, proč lidé nemohou spát.

Spánková apnoe

Mezi jednu z nejvíce frustrujících poruch patří spánková apnoe.

Spánková apnoe je pauza v dýchání během spánku. Dochází k přerušení spánku, protože se tělo musí probudit, aby dostalo kyslík, který potřebuje. Čím jsou výpadky v dýchání delší a častější, tím méně člověk spí.

K apnoe může dojít pět nebo desetkrát za noc, někdy jsou takových výpadků stovky. Studie naznačují, že apnoe je častější u mužů než u žen, ale průzkumy nás vedou k domněnce, že by apnoe mohla být u žen častější, než si uvědomujeme.

Jelikož si většinu času nejste krátkých probuzení vědoma, cítíte se unavená, ale netušíte proč.

Chrápání

Další noční problém je chrápání. Ať už vaše nebo partnerovo.

Víme, že chrápání je příznačné pro apnoe. Žena se probudí kvůli nadechnutí a lapá po dechu, a zní to jako chrápání. Pokud vás vaše chrápání vzbudí, je to vodítko k tomu, že máte problém. V mnoha případech ale nebudete vědět co se děje, pokud vám to neřekne partner.

Chrápání může způsobovat spánkové problémy i tehdy, pokud nejste ta, kdo chrápe. Samotný zvuk chrápání vám jednoduše nedovolí spát.

V každém případě se poraďte s vaším lékařem - existuje řada léků na potlačení chrápání, které mohou pomoci.

Syndrom neklidných nohou

Mezi poruchy spánku, kterým se v poslední době věnuje stále více pozornosti, patří často diagnostikována neurologická porucha známá jako syndrom neklidných nohou (RLS). S RLS můžete zažívat nepříjemné pocity v nohách a nekontrolovatelné nutkání pohnout nimi. Samotné ležení a snaha uvolnit se to ještě zhoršují, takže je těžké nevzbudit se.

Čím je to častěji, tím je větší pravděpodobnost, že žena trpí nespavostí, během dne pociťuje ospalost, konzumuje kofein a večer pak užívá léky na spaní.

Pokud navzdory vašemu úsilí problémy se spánkem přetrvávají - pokud jste během dne stále unavená, v noci chrápete, podle vašeho partnera se v noci hodně hýbete - je čas promluvit se se svým lékařem a popřemýšlet o návštěvě spánkové specialistu.

Řešení pro klidný spánek

Naštěstí pro dobrý a kvalitní odpočinek obvykle stačí věnovat větší pozornost několika klíčovým faktorem. Za prvé a především: Udělejte ze spánku prioritu.

Musíte si váš spánek cenit. Největší chybou žen je odkládat ho na poslední místo. Tím, že upřednostníte spánek, můžete být lepší matka, manželka a dokážete být výkonnější i v práci.

Pomoci může i pár změn ve vaší večerní a noční rutině.

Spánkoví specialisté nabízejí tato řešení:

  • Stres - fyzický i psychický - je hlavní příčinou nespavosti. Pokud vás něco trápí, zkuste si s tím poradit během dne. Tak, aby vás to neznepokojovalo v noci.
  • Vyhněte se alkoholu po 18. hodině a kofeinu po 14. hodině, obojí vám v noci nedá spát.
  • Udržujte si ložnici raději v chladu, ne v teple, spíše tmavou než světlou a také v suchu. Tak získáte optimální podmínky pro spánek.
  • Zajistěte, aby byla vaše postel dostatečně velká pro vás i vašeho partnera. A také pohodlná, abyste se během spánku cítili uvolněně a v pohodě.
  • Při výběru správného polštáře si dopřejte čas. Polštář, který je příliš měkký nebo naopak příliš tvrdý, může způsobovat problémy se spánkem.
  • Nenoste si do postele práci nebo notebook. Namísto toho udělejte něco, co pomůže odpočinout vaší mysli. Čtěte si nebo posloucháte relaxační hudbu.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy