Domů / / Deprese a nespavost

Deprese a nespavost

Poslední úprava 17.03.2021
Sdílet článek

Nemůžete spát? Cítíte se deprimovaný?

Nejste sami. Překvapivě, nespavost i deprese jsou běžné problémy. Kolem 15% dospělých trpí chronickou nespavostí. Skoro stejný počet trpí občasnými záchvaty deprese.

Nespavost a deprese jdou často ruku v ruce. Ačkoliv 15% lidí s depresemi spí až příliš, 80% postižených má problémy s usnutím nebo nepřetržitým spánkem. U pacientů s dlouhodobě přetrvávající nespavostí je až třikrát větší pravděpodobnost vzniku deprese.

Vztah mezi nespavostí a depresemi není ani zdaleka jednoduchý. Až donedávna byla nespavost považována za typický symptom deprese, vylečte deprese a problémy se spánkem by měly zmizet. Ale nespavost a deprese jsou dvě odlišné, zároveň však překrývající se nemoci. Výzkumy naznačují, že při léčení obou problémů současně mají lékaři lepší šanci na zlepšení kvality pacientova spánku, nálady a celkové kvality života.

Může nespavost způsobit deprese?

Je snadné pochopit, jak může být nespavost propojená s depresí. Chronický nedostatek spánku může vést ke ztrátě radosti ze života, což je jeden z charakteristických znaků deprese. Když lidé nemohou spát, často si kvůli tomu dělají starosti. Úzkost zvyšuje pravděpodobnost depresí.

Nejnovější zjištění ukazují, že nespavost se často objevuje před depresemi, jako varovný signál. Zhoršení nespavosti může také značit deprese.

Vzájemné souvislosti jsou však mnohem složitější, než běžný systém akce - reakce, tedy příčiny a následku. Když lidé s depresemi trpí navíc nespavostí, je riziko opakující a vracející se deprese větší, než u těch pacientů, kteří nespavostí netrpí. To znamená, že nespavost může být spouštěčem deprese, ale stejně ji může i prodlužovat.

Jak může léčba nespavosti zmírnit deprese

Nejnovější zjištění pomohly zlepšit léčebné postupy. Studie ukazují, že léčení spánkových problémů může zmírnit symptomy deprese a dokonce může předejít jejich opakování. V jednom z testů podstoupilo 56 účastníků studie psychoterapii zaměřenou čistě na problémy se spánkem, ačkoli kromě nespavosti trpěli pacienti i depresemi. Symptomy deprese se zmírnily u více než poloviny z nich, přitom jejich léčba se deprese netýkala.

Další studie s 545 pacienty zjistila, že pacientům s depresemi a nespavostí, kterým byly podávány antidepresiva i léky na spaní současně, se dařilo lépe než pacientům léčeným pouze antidepresivy. Lidé léčeni na nespavost i deprese spali lépe a jejich depresivní stavy se zlepšily výrazněji než u pacientů léčených pouze antidepresivy.

Léčení nespavosti pomocí léků nebo terapií?

Nespavost může být léčena dvěma zcela odlišnými způsoby: pomocí léků, nebo kognitivně-behaviorální terapií. V studiích se ukázalo, že léky zkracují čas, který potřebují lidé s nespavostí na usnutí. Také mohou pomoci lidem k nepřerušovanému spánku.

Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) na léčení nespavosti je také efektivní. Tato terapie se soustřeďuje na vytváření lepších spánkových návyků a pozitivního myšlení před spaním. Zlepšuje spánkové návyky jako například chození do postele v stejnou dobu a eliminování rozptýleni při usínání. KBT také pomáhá lidem nahradit negativní myšlenky („Nikdy neusnu.“) Pozitivními alternativami. („Je normální, že to chvíli trvá, než usnu.“)

Která forma léčby nespavosti je nejvhodnější při depresi?

Který přístup funguje lépe - léky nebo terapie? Oba mají své plusy i mínusy. Studie ukázaly, že léky na nespavost mohou pomoci nastartovat lepší spánek svým rychlým účinkem. Takže jsou často předepisovány lidem, kteří mají problémy s usínáním. Odborníci jsou si ale vědomi faktu, že pokud lidé jdou spát bez léků, jejich problémy se často vrátí.

Naopak v případě spánkově orientované KBT trvá delší dobu, dokud začne působit (standardní terapie trvá kolem 8 až 12 týdnů). Výzkumy také ukazují, že pozitiva KBT jsou trvanlivější. Při KBT získáváte určitý „balíček dovedností“. Když je jednou ovládáte, máte je do konce života. Studie z roku 2004 říká, že v případě mladých pacientů a pacientů ve středním věku byla KBT efektivnější, než léky na spaní.

Nalezení specialisty na spánkově orientovanou KBT není jednoduché, protože toto odvětví je relativně nové. Problémem jsou také náklady. Většina zdravotních pojišťoven proplácí léky proti nespavosti, psychoterapii však mnohé nepokrývají.

KBT také vyžaduje spolupráci ze strany pacienta, ale práce která se do toho vloží se z dlouhodobého hlediska vyplatí, a to kvůli trvalému zlepšení spánku. Lepší spánek může zvýšit energii a zlepšit náš pohled na život. Podle nejnovějších výzkumů také potlačuje a zmírňuje deprese.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc