Domů / / 20 přírodních opalovacích krém...

20 přírodních opalovacích krémů, které chrání vaši pleť

Poslední úprava 02.09.2020
Sdílet článek

Ochrana pokožky před slunečním paprsky je důležitá. Přírodní opalovací krém je výbornou alternativou k tradičním krémům na opalování. Netřeba připomínat, že je kůže největším orgánem těla, který chrání vnitřek a vnitřnosti před škodlivinami vnějšího prostředí. A ačkoliv je při tom vynikající, je velmi citlivá na škodlivé účinky slunečního UV záření.

Určité množství slunečního záření je pro vás dobré, pomáhá totiž tělu tvořit vitamín D. Pokud ho je ale příliš, může vyústit do vzniku melanomů, protože UV záření podporuje tvorbu volných radikálů, které způsobují rakovinu.

Nejlepší způsob jak chránit pokožku před škodlivou radiací je aplikace zdravého množství opalovacího krému. Podle nejnovějších testů však mohou být některé přísady v komerčních opalovacích krémech ještě škodlivější než samotné UV paprsky.

Lidé, kteří dbají na své zdraví, proto mnohdy hledají alternativu, přírodní opalovací krém. Takové krémy pokožce neškodí, ale jak působí v porovnání s komerčními chemickými a minerálními opalovacími krémy? Lépe řečeno, ochrannými přípravky proti slunečnímu záření s chemickým nebo minerálním filtrem?

Opalovací krémy s chemickým filtrem

"Chemické" opalovací krémy používají na ochranu kůže před slunečním UV zářením laboratorně vyrobené syntetické sloučeniny. Tyto sloučeniny v chemických opalovacích krémech absorbují paprsky, brání jim pronikat do kůže a rozptylují je jako teplo.

Většina opalovacích krémů s chemickými filtry mají vysoké SPF (faktor slunečního záření), ale nejsou příliš účinné, protože blokují pouze UVB záření. Proti UVA záření moc nezmůžou, a to je přitom to škodlivější. Kromě faktu, že proti UVA nepůsobí, mají i velmi vysokou koncentraci toxických chemikálií. Například oxybenzon má 8 z 10 v rámci hodnocení toxicity.

Opalovací krémy s minerálním filtrem

Minerální opalovací krémy používají jednoduché minerální oxidy jako je oxid titaničitý a oxid zinečnatý, ty odrážejí sluneční paprsky. Minerály v těchto opalovacích krémech působí proti UVA i UVB záření, na slunečním světle se neštěpí. Proto vás dokáží chránit déle. Další klíčovou výhodou takového krému je to, že neproniká do pokožky.

Hlavním problémem minerálních opalovacích krémů je to, že se hůře roztírají a zanechávají na kůži bílý povlak. Výrobci na tento problém reagovali mletím částic oxidu na jemnější. Ale čím jsou jemnější, tím více se absorbují do kůže a nezůstávají na povrchu kůže jako ochranná vrstva. A přestože je vstřebávání minerálních filtrů lepší než chemických filtrů, stále to není žádoucí.

Člověk má pak těžkou volbu. Dát si nevhodný opalovací krém nebo se nenatírat vůbec? Existuje však ještě třetí řešení - přírodní opalovací krém.

Přírodní opalovací krémy

Příroda po staletí dávala lidem vše, co na péči o pleť potřebovali. Pokud jste zastáncem přírodní kosmetiky, musíte vědět, které přírodní složky jsou ty nejlepší a jak je aplikovat.

1) Olej z malinových semen

SPF hodnota pro vlnovou délku UVB je do 60, pro UVA 7,5. Olej z malinových semen patří k nejlepším přípravkům proti slunečnímu záření, jaký může příroda poskytnout. Pokud máte recepty na přírodní opalovací krémy, určitě v něm najdete olej z malinových semínek.

2) Kokosový olej

Kokosový olej patří mezi zázračné oleje, protože je využitelný a dobrý snad na všechno. Má protivirové vlastnosti, množství mastných kyselin se středním řetězcem, a v jídle chutná výborně. Využít lze i jeho schopnost blokovat sluneční záření. Stačí ho pravidelně dávat do stravy nebo použít jako součást domácího opalovacího krému. Pokud jde o SPF, není moc dobrý při blokování UV paprsků. Funguje však dobře ve spojení s jinými produkty blokujícími sluneční paprsky.

3) Olej z rýžových otrub

Aktivní složkou v oleji z rýžových otrub je gama oryzanol, který má SPF, tedy sluneční ochranný faktor 1,7. Tato hodnota odrážení UV paprsků je slabá, samotný olej je ale velmi účinný při zastavení oxidace, která je výsledkem nadměrného vystavování se slunci. Samotné rýžové otruby mají kopec dalších výživových složek, které jsou dobré pro kůži a celkové zdraví. Všechny se však ztratí, když se olej rafinuje. Konečný mix oleje z rýžových otrub obsahuje přibližně 1% gama orynazolu.

4) Jojobový olej

Jojoba má SPF 6 pro UVB paprsky, to z ní činí průměrný prostředek k zastavení UV paprsků. Zachovává však pleť hydratovanou, protože zadržuje vláhu. Také má protizánětlivé vlastnosti, takže dokáže minimalizovat poškození způsobené UV paprsky. Jojobový olej působí jako nepropustný opalovací krém. Většina opalovacích krémů proniká do pokožky, přípravky na bázi jojobového oleje však zůstávají na horní vrstvě pokožky. Tam chrání kůži před UV zářením i před škodlivými látkami z přísad.

5) Olej z pšeničných klíčků

Podle výzkumů má olej z pšeničných klíčků relativně silné SPF - 22 pro UVB. Pšeničné klíčky jsou bohaté na tokoferoly, což hraje aktivní roli v ochraně kůže před poškozením.

6) Olej z mrkvových semen

Vysoké hladiny vitaminu A dělají z mrkve skvělou přísadu do jakéhokoliv domácího přípravku péče o pleť. Je to silný antiseptický, antifungální a antioxidační přípravek s SPF 22. Zároveň pěkně voní. Příjemná vůně mrkvového oleje z něj dělá jeden z mála sladkých vonných olejů, které nejsou fotosenzitivní. Můžete ho používat samostatně, podle studií je ale lepší, pokud se používá v krému. Maximalizuje se tak její fotoprotektivní povaha i antioxidační vlastnosti.

7) Avokádový olej

Vysoký podíl mono-nenasycených tuků dělá z avokádového oleje silnou ochrannou vrstvu na kůži, která vás chrání před opálením. Jediný problém oleje z avokáda je, že se vyskytly případy alergických reakcí. Olej má SPF 15.

8) Olivový olej

Olivový olej je zdravý, prospěšný srdci, SPF 8 ho však povyšuje na hodný pojmenování krém proti slunci. Dokáže zabránit oxidaci, proto je pro pokožku vynikající. Testy, při kterých se zjišťovali jeho ochranné účinky, byly prováděny na myších bez srsti. Dvě skupiny myší byly vystaveny UVB záření. U myší natřených panenským olivovým olejem zaznamenali mnohem menší výskyt nádorů. Počet tumorů však byl v obou skupinách stejný, když byly myši vystaveny vyššímu záření. Po vystavení záření však měla podle testů aplikace olivového oleje významný vliv na zpomalení růstu nádorů.

9) Mandlový olej

Mandlový olej je velmi slabý při odrážení UV záření, SPF je 5. Je však bohatý na vitamin E, proto bude pleť jemná a vlhká. Předpokládá se, že mandlový olej má řadu jiných výhod pro lidské tělo. Například posílení imunitního systému a pomoc při syndromu dráždivého střeva. Existuje však jen málo vědeckých důkazů na podporu těchto tvrzení, předběžné výsledky však vypadají slibně.

10) Olej z makadamových ořechů

Většina olejů udržují pokožku zdravou tím, že dodávají pleti živiny. Méně tím, že by odrážely ultrafialové paprsky. Ani olej z makadamových ořechů není jiný. Obsahuje bohaté zásoby prvků jako je fosfor, složku nazývanou kyselina skořicová. Z tohoto důvodu má SPF 6. Jeho klady využívají kosmetické společnosti tak, že ho přidávají do opalovacích krémů. Proto si ho i vy můžete přidat do svého krému a vytvoříte přírodní opalovací krém s výhodami makadamie a bez škodlivých látek.

11) Sójový olej

Sójový olej je oblíbený v čínské kuchyni. Lze jej také nanést přímo na kůži, je to účinný hydratační přípravek a ochranný krém proti slunci. Diferuloylglycerol je účinná látka v sójovém oleji, která ho činí tak efektivním. Tato sloučenina se nachází v mnoha zdrojích v celém rostlinném království. Sója je však jedním z nejlepších zdrojů. Laboratorně vylisován diferuloyl je mnohem efektivnější při blokování UV záření v rozmezí 270-370 nanometrů než většina komerčních produktů.

12) Levandulový olej

Levandule je známa svými uklidňujícími a uvolňujícími účinky a má SPF 5,6. To z ní činí vynikající složku pro přírodní opalovací krém. Nelze jej však aplikovat přímo na pokožku. Schopnost blokovat UV však při levanduli netrvá dlouho, protože UV světlo způsobuje degradaci oleje.

13) Aloe vera

Aloe vera je nejčastěji využívanou rostlinou v péči o pleť. Má množství složek, které pokožka miluje. A navíc SPF 20, to z něj dělá nejsilnější přírodní opalovací krém. Aloe vera je také výbornou prevencí. Nedokáže však řádně opravit DNA poškozené zářením. Proto ho třeba použít ještě předtím, než vykročíte do slunečného dne.

14) Rajčata

Tato zelenina má nízké SPF. Přesto stojí za to, abyste ji zařadili do své stravy. Poskytuje totiž betakaroten a lykopen, ty dokáží léčit kožní léze a jsou prevencí rakoviny kůže. Odšťavnit rajčata a rozetřít je po postižené oblasti nepomůže. Třeba je zahrnout do jídelníčku. Přínosné složky v rajčatech jsou natolik silné, že je nemusíte jíst na kila, aby začaly účinkovat. Nezapomínejte však, že lykopen spálení od slunce nezahojí, proto je používejte na léčbu zevnitř. Na kůži si dejte topicky aplikované opalovací krémy.

15) Zelený čaj

Dva šálky zeleného čaje denně pomáhají tělu v prevenci před poškozením od slunce, a to zevnitř absorbováním UV světla. Studie ukazují, že je účinná lokální aplikace i konzumace zeleného čaje. Dokáže zablokovat napadení leukocytů UVB zářením.

16) Vodní meloun

Vodní meloun má SPF 10 a dokáže vás ochránit před UVB a UVA zářením. Karotenoid je silný antioxidant a dodává mrkvi a paprice oranžovo-žluté zbarvení. Betakaroten je při opalování výborným pomocníkem a právě vodní meloun ho obsahuje velké množství.

17) Kurkuma

Kurkuma je jednou z těch rostlin, která je dobrá asi na všechno. Působí protikarcinogenně, takže její složky jsou výbornou prevencí vzniku melanomu způsobeného poškozením pokožky slunečním zářením či spálením pokožky od slunce. Ta dobrá látka v kurkumě je kurkumin. Přestože kurkumin obsahují i jiné rostliny, právě v kurkumě se nachází ve velmi vysoké koncentraci. Kurkumu můžete jíst přímo nebo smíchanou s jiným kořením. Nezapomínejte však, že kurkuma neblokuje UV záření. Kurkuma brání volným radikálům v tom, aby poškodili DNA.

18) Bambucké máslo

Určitě už víte, že bambucké máslo je pro péči o pleť výborné. Také je mírným ochranným krémem proti slunci, SPF je okolo 5.

19) Med

Med není nějak zvlášť dobrý při odrážení UV paprsků. Ovšem jeho blahodárné omlazující účinky na pleť dokážou zahojit poškození od slunce a chránit buňky před dalším poškozením.

20) Citronová tráva

Velmi oblíbenou mezi výrobci kosmetiky je citrónová tráva. Obsahuje hodně vitamínu C a E, takže je účinná v blokování UVA a UVB záření. Vitamín E odvede více práce, vítaná je však také přidaná ochrana v podání vitamínu C.

Fototoxické a fotosenzitivní složky v přírodních opalovacích krémech

Váš domácí přírodní opalovací krém může obsahovat různé typy olejů. Musíte být ale opatrný, vaše pokožka na ně totiž může reagovat různě. Některé z nich pěkně voní, takže si je tam budete chtít přidat. Možná byste je však měli vynechat.

Fototoxické sloučeniny jsou oleje, které dělají vaši pleť na UV světlo ještě citlivější. Jsou to oleje, které jsou bezpečné, když nejste na slunci. Ale jakmile se dostanete na slunce, mohou způsobit puchýře a spálení od slunce. Pokud vaše domácí směs tyto složky obsahuje, je lepší počkat alespoň 12 hodin, než se vystavíte slunečním paprskům.

Takovými složkami jsou:

  • citronová šťáva
  • grep
  • bergamotový olej a další.

Jak lze vidět, jsou to přísady, které mají vysoký obsah vitamínu C. A ten není vhodné vystavovat slunečním paprskům. Používejte jej na léčbu a ošetření spálení od slunce či omlazení pleti uvnitř. Než se však vyberete ven, odstraňte ho z pokožky.

Klady a zápory přírodních opalovacích krémů

O přírodních opalovacích krémech a jejich reálném využití není tolik informací. Jejich používání je však založeno na stejných principech jako u chemických a minerálních opalovacích krémů (lépe řečeno opalovacích krémů s chemickými a minerálními filtry). Kromě toho, že je třeba vědět, kdy použít fotosenzitivní a kdy fototoxický krém, existují i další tipy, jak se na slunci zdržovat bezpečně.

  1. Nepotřebujete opalovací krém s SPF vyšším než 30. SPF 30 blokuje 97% UV paprsků, SPF 50 blokuje 99%. Je to jen velmi malý rozdíl a nestojí za ty peníze navíc.
  2. Krémem na opalování se natřete půl hodinu před pobytem na slunci. Takto má čas, řádně se na kůži "usadit".
  3. Většina krémů na opalování, které tvrdí, že jsou voděodolné, jsou vůči vodě odolné pouze částečně. Opalovacímu krému nemusí svědčit dokonce ani pocení.
  4. Opalovacím krémem se natírejte každé tři hodiny. Jednoduše se setře a třeba ho obnovit.
  5. Pokud používáte přírodní opalovací krém, nezapomínejte na fakt, že přírodní přísady mají různé SPF hodnoty. Při určování, kolik ochrany který poskytuje, buďte opatrný.
Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc