Domů / / Dobrý spánek a jeho přínosy pr...

Dobrý spánek a jeho přínosy pro zdraví

Poslední úprava 06.02.2018
Sdílet článek

Dobrý spánek nám dává dobrý pocit, ale jeho význam sahá mnohem dál. Dobrý spánek není odpovědný jen za podporu dobré nálady a odstranění kruhů pod očima. Adekvátní spánek je klíčová součást zdravého životního stylu, prospívá srdci, hmotnosti, mysli ...

Spánek, do toho!

Spánek jako takový byl dost dlouho považován za samozřejmost, cosi jako odparkovat večer auto do garáže a ráno si ho znovu vyzvednout. Ale v dnešní době už to tak není. Odborníci zjistili, že dobrý spánek s sebou přináší mnoho zdravotních přínosů.

Dobrý spánek zlepšuje paměť

Vaše mysl je během spánku překvapivě zaneprázdněná. Zatímco spíte, můžete posílit vzpomínky nebo utvrdit si během dne naučené schopnosti a dovednosti. Tento proces se nazývá konsolidace.

Pokud se něco snažíte naučit, ať už jde o fyzickou nebo mentální záležitost, do určitého bodu jde hlavně o praxi a trénink. Někdy se naučené ale člověku během spánku fixuje v paměti, takže se učí rychleji a jednodušeji.

Jinými slovy, pokud se chcete naučit něco nového, a je jedno, jestli je to francouzština nebo nová fotbalová finta, půjde vám to lépe po kvalitním dobrém spánku.

Kvalitní spánek a delší život

Příliš mnoho nebo příliš málo spánku se spojuje s kratším životem. Není však jasné, zda jde o příčinu nebo důsledek. I nemoc může ovlivnit spánkový vzorec.

V roce 2010 se uskutečnila studie, které se zúčastnili ženy ve věku 50 až 79 let. Úmrtnost žen byla vyšší ve skupině, která spala méně než pět hodin nebo více než šest a půl hodiny. Spánek tedy jednoznačně ovlivňuje kvalitu života.

Mnohé věci, které považujeme za samozřejmost, jsou ovlivňovány spánkem. Pokud máte dobrý spánek, je i váš život dobrý. Tedy z tohoto hlediska lepší spánek znamená lepší život.

Spánek tlumí záněty

Zánětlivé stavy se spojují s chorobami srdce, mrtvicí, cukrovkou, artritidou a předčasným stárnutím. Výzkum naznačuje, že lidé, kteří spí méně (tedy šest nebo méně hodin), mají vyšší hladiny zánětlivých proteinů v krvi než lidé, kteří spí déle.

C-reaktivní protein, který se spojuje s rizikem srdečního infarktu, byl vyšší u lidí, kteří spávali méně než šest hodin. Lidé se spánkovou apnoe nebo nespavostí mají šanci, že se zlepší jejich krevní tlak a ustoupí záněty, pokud se jejich spánková porucha vyléčí.

Spánek a podpora kreativity

Dopřejte si dobrý spánek, než vytáhnete malířský stojan a štětce, nebo tužku a papír.

Navíc, aby jste si upevnily vzpomínky, případně je upevnili, mozek je musí reorganizovat a seřadit do správné struktury. To může následně vyústit do zvýšené kreativity.

Lidé během spánku posilují emocionální složky paměti, což podporuje kreativní proces.

Kvalitní spánek a vítězové

Pokud jste sportovec, můžete si svůj výkon velmi jednoduše vylepšit dobrým spánkem.

Sportovci, kteří spali minimálně deset hodin a tento spánkový režim dodržovali sedm až osm týdnů, zlepšily svou rychlost, přes den byly méně unavení a měli větší výdrž. Týká se to nejen hráčů amerického fotbalu, ale i tenistů či plavců.

Dobrý spánek a lepší známky

Děti ve věku 10 až 16 let, které během spánku zhoršeně dýchají, tedy chrápou, mají spánkové apnoe či jiné typy přerušovaného dýchání během spánku, jsou náchylnější na problémy s pozorností a učením. To vede k významné funkční poruše ve škole.

Pokud vás tlačí termín, jste určitě ochoten obětovat spánek. Je to ale špatné rozhodnutí, protože neustálá spánková deprivace jednoznačně narušuje schopnost učenía soustředění.

Spánek a zostření pozornosti

Nedostatek spánku může vést u dětí k příznakům podobným ADHD. Děti na nedostatek spánku nereagují tak jako dospělí. Zatímco jsou dospělí kvůli nedostatku spánku ospalí, děti mají tendenci být hyperaktivní.

Podle studie z roku 2009 byly sedm až osmileté děti, které spaly méně než osm hodin, náchylnější k hyperaktivitě, nepozornosti a impulzivitě.

Spánek a správná hmotnost

Pokud se chystáte držet dietu, měli byste si naplánovat i dřívější odchod do postele.

Lidé na dietě, kteří byli řádně odpočatí, zhubli podle jedné studie více tuku (tvořil až 56% z úbytku na váze), než lidé se spánkovou deprivací. Ti přišli o více svalové hmoty. Celkově však byl úbytek na váze u obou skupin zhruba stejný. Rozdíl byl v poměru tuku a svalové hmoty.

Účastníci studie také při nedostatečném množství spánku pociťovali větší hlad. Spánek a metabolismus jsou totiž kontrolovány stejnou oblastí mozku. Pokud jste unavený, dostávají se do krve určité hormony. Tytéž hormony podporují apetit.

Dobrý spánek znamená méně stresu

Když jde o zdraví, znamená stres a spánek téměř totéž. A obojí mohou ovlivnit kardiovaskulární zdraví.

Dobrý spánek jednoznačně snižuje hladiny stresu, takže lidé dokáží lépe kontrolovat svůj krevní tlak. Předpokládá se také, že spánek má vliv i na hladiny cholesterolu, což hraje významnou roli při srdečních chorobách.

Spánek a zabránění nehodám

Únava je zodpovědná za nejvíce fatálních dopravních nehod v důsledku chyby řidiče, dokonce více než alkohol.

Nespavost je velmi podceňovaný problém, náklady pro společnost jsou však obrovské. Nedostatek spánku ovlivňuje reakční čas a schopnost rozhodovat se. Nekvalitní spánek, byť jen jednu noc, může ovlivnit schopnost jízdy ve stejné míře jako požití alkoholu.

Kvalitní spánek a vyhýbání se depresím

Dobrý spánek znamená pro naši celkovou pohodu víc, než jen vyhnutí se podrážděnosti.

Nedostatek spánku může přispět k depresím. Dobrý spánek během noci naopak může skutečně pomoci náladovému člověku zmírnit úzkostlivost. S dobrým spánkem má více emocionální stability.

Je však třeba upozornit, že nedostatek spánku z pracovního týdne o víkendu určitě nedoběhnete. Pokud totiž přes volné dny spíte déle, nemáte správný spánkový vzorec. Je to čistě o nalezení rovnováhy.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc