Nespavost u dětí

Poslední úprava 22.03.2022
Sdílet článek

Někdy se může zdát, že spánek je nuda. Je tolik věcí, které by děti dělaly raději. Pokud mají ale nedostatek spánku, necítí se pak vůbec dobře ani odpočatě.

Jak se projevuje nespavost u dětí?

  • problémy se spánkem - potíže při usínání, neschopnost setrvat ve spánku, příliš časné ranní buzení,
  • napětí, rozrušení kvůli nutnosti jít do postele a faktu, že nemohou usnout,
  • ospalost během dne,
  • problémy ve škole, problémy s disciplínou,
  • podrážděnost, výkyvy nálad,
  • deprese,
  • hyperaktivita,
  • nedostatečná pozornost,
  • agrese,
  • problémy s pamětí,
  • sklon k dělání chyb a nehodám.

Jaké může mít nespavost u dětí příčiny?

Obavy ze spánku a strach usnout

Strach je jednou z nejčastějších příčin problémů se spánkem a nespavosti u dětí. Dítě se může bát tmy nebo samoty. Pokud má navíc dobrou představivost, začne fantazie pracovat již při nejmenším šustnutí a strach (i strach usnout) je na světě. Stačí, že uslyší domácího mazlíčka nebo šustění záclon.

Postupem času jak dítě roste, tento strach obvykle vymizí. Ale pokud se dítě v noci bojí, ujistěte se, že se bude ve svém pokoji cítit klidně a bezpečně. Rozhlédněte se spolu po pokojíčku z postele dítěte. Vidíte na věci, které vám dávají pocit pohody? Pokud ne, přidejte je do zorného úhlu. Rozložte rodinne fotky nebo obrázky, které se líbí dítěti. Pomůžete mu tím překonat strach usnout.

Noční můry

Měli vaše děti v poslední době noční můry? Někdy je skutečně těžké usnout, pokud se bojíte zlého strašidelného snu, který je až velmi reálný. Pokud dítě nemůže usnout kvůli nočním můrám, je dobré, aby se o tom rodiče dozvěděli. Někdy se stačí vypovídat, někdy je nutné, aby rodiče pomohli dítěti začít mluvit. Stačí, když nakreslí obrázek svého snu. I taková jednoduchá věc někdy dokáže zastavit noční můry.

Je třeba si také uvědomit, že se dětem zlé sny zdají ve zvýšené míře tehdy, pokud se dívají na strašidelné či násilné filmy, čtou napínavé a strašidelné knihy. Před spaním je místo takového adrenalinu vhodnější nastavit se na příjemné myšlenky. Dítě si může představit oblíbené místo nebo činnost, přečíst si knihu, nebo si poslechnout pohádku od rodičů.

Starosti a stres

Nespavost u dětí se může objevit i tehdy, když se kvůli něčemu trápí. Dítě může snadno pociťovat stres a napětí, pokud ho ve škole čeká písemka nebo zkoušení. Trápit se může i kvůli mimoškolním aktivitám, sportu, ale i kvůli domácím pracím.

Pokud se cítí přetížené, nemůže usnout. Znovu, v závislosti na věku, by o svém problému mělo začít mluvit samo, nebo by se ho měli rodiče nevtíravě na problém zeptat. Dítěti lze pomoci nastavit si denní program tak, aby kvůli příliš mnoha aktivitám a povinnostem nepociťovalo stres. Některé z činností si může rodina přerozdělit, příliš zatěžující aktivity a kroužky minimálně na určitou dobu přerušit nebo ukončit. Dopřejte svému dítěti, aby mělo i nějaký volný čas.

Velké změny

Velká změna v životě či v denní rutině snadno vyvolá problémy se spánkem i u dospělého člověka. A dětská duše je na změny mnohem citlivější. Změny jako rozvod, úmrtí, nemoc či stěhování do jiného města může způsobit to, že dítě nemůže usnout. V takovém těžkém období mu třeba pomoci, aby cítilo bezpečí a jistotu. Může si vzít do postele plyšového kamaráda nebo oblíbenou hračku, něco, co mu přidá pocit jistoty a domova.

V případě životní změny může trvat déle, než se situace zlepší, proto by si rodiče (nebo někdo blízký) a dítě měli o trápení promluvit. I v případě, že vzniklý problém není řešitelný, může samotný rozhovor pomoci. A to nejen při usínání.

Pocit nepohodlí

Pokud je člověku příliš horko, příliš chladno, pokud je hladový či přejedený, nemůže být spánek kvalitní. Platí to stejně u dospělých i u dětí. Zajistěte, aby mělo dítě ve svém pokojíčku prostředí vhodné na spánek. Jinak se nemůžete divit, že nemůže usnout.

  • Ujistěte se, že je postel pohodlná a připravena na noc. Nemůže být přeplněná hračkami a plyšáky, protože v ní už nezbude místo pro dítě.
  • Pokud je v pokoji teplo, můžete zapnout ventilátor nebo udělat krátký průvan. Pokud je v pokoji naopak zima, dejte dítěti na noc ponožky.
  • Před spaním vytvořte dítěti večerní rituál, kdy bude mít čas na uklidnění a utlumení. Může to být teplá sprcha nebo čtení v posteli.

Nespavost u dětí a odborná pomoc

V případě dětí mnohdy stačí, pokud rodiče vnímavě reagují na změny chování a spánkový režim dítěte. U větších dětí si stačí s dítětem promluvit a problém se spánkem dokáží odstranit spolu, bez vnějšího zásahu. Máma a táta by měly dětem pomoci překonat toto období, případně vytvořit a upevnit správné spánkové návyky.

Pokud má dítě ale skutečné vážný problém, může být potřebná pomoc odborníka. Někdy stačí navštívit pediatra, někdy třeba vyhledat pomoc psychologa a s ním konzultovat stres a smutek, které může dítě pociťovat.

Pokud dítě v podstatě nic závažné netrápí, může jít o poruchu spánku. V takovém případě je ideální konzultovat situaci se spánkovým specialistou.

Tipy pro dobrý spánek

Nespavostí trpí velmi mnoho lidí, proto se i odborníci pokoušeli najít osvědčené rady, jak problémy se spánkem porazit. Zde je několik tipů. Možná některý z nich pomůže i vám nebo vašemu dítěti a více už nebude mít strach usnout.

  • Pište si deníček. Tak si každý večer pročistíte mysl, takže se vám nebudou po hlavě honit myšlenky ze dne a vy budete moci usnout. A u dětí to platí stejně.
  • Spěte v tmavé a pohodlné místnosti. Světlo vysílá tělu signál, že je čas být nahoře, proto se mu třeba večer vyhýbat. Pokud se ale dítě bojí tmy, je možné nechat svítit malé noční světlo. Stejně tak, pokud se bude dítě příliš potit nebo třást zimou, nebude moci usnout.
  • Nepouštějte do postele domácí zvířata. Je to nedobrý zvyk a je třeba s ním přestat. Milovaný pes nebo kočka může budit v posteli rodičů i děti. Stačí, když začne v noci šustit, nebo skočí na postel a hned naruší klidný spánek.
  • Nepijte žádné nápoje s obsahem kofeinu po 15 hodině. Patří sem některé sycené nápoje i ledový čaj. Kofein je stimulant a proto člověku nedovolí usnout.
  • Večer už necvičte. Tréninky a cvičení absolvujte přes den. Nikdy necvičte (vy, ani vaše děti) pár hodin před spánkem.
  • Když už ležíte v posteli, zkuste mírné cvičení na zklidnění mysli. Například, počítejte se zavřenýma očima od sto k jednotce (tento cvik je samozřejmě vhodný pro větší děti, pokud má dítě s takovou matematikou problém, spánek si jen oddálí). Možná se nedorátate ani k desítce. A při pětce budete už dávno spát ... Dobrou noc!
Zatím bez hodnocení

Čtěte víc