Domů / / 11 důvodů pro neustálou únavu...

11 důvodů pro neustálou únavu a rady jak s ní bojovat

Poslední úprava 16.08.2018
Sdílet článek

I vás neustále trápí únava? Máte pocit, že dostatečně spíte a přesto jste stále unavení a vyčerpaní? Lidé si často myslí, že spí dostatečně dlouho a kvalitně. Ale podle všeho nevědí, jak vypadá skutečný odpočinek. Navíc si problémy ještě přidávají. Problémem jsou stimulanty jako káva a energetické nápoje, budíky, světla. To vše narušuje cirkadiánní rytmus, což je přirozený rytmus bdění a spánku.

Samozřejmě je kvalitní spánek důležitý, člověk znovu získá energii. Při únavě ale jde i o jiné než dobře se vyspat. Pokud máte problém načerpat novou energii, je třeba se podívat na stravování, hormonální rovnováhu, fyzickou aktivitu, mentální stresory v životě i samotnou genetiku. To vše jsou relevantní faktory.

Toto vše ovlivňuje hladiny hormonů, což může komplikovat spánek i způsob jak zvládáte každodenní zdroje stresu.

Naštěstí existuje několik tipů a triků jak bojovat s únavou a obnovit svou energii. Pokud vás neustále trápí únava, třeba udělat z kvalitního spánku prioritu. Pokud však dokážete spát osm hodin a stále se cítíte vyčerpaní, může jít o indikátor jiného problému.

11 příčin pro únavu

1) Onemocnění štítné žlázy

Onemocnění štítné žlázy se týká především žen a starších lidí. Příznaky onemocnění štítné žlázy jsou různé:

  • únava
  • náladovost
  • bolest svalů a kloubů
  • přibírání na váze či úbytek na váze
  • problémy se zrakem
  • slabé pracovní výkony
  • změny tělesné teploty
  • změny chutí a apetitu

Onemocnění štítné žlázy se může projevit různými formami, štítná žláza je totiž "hlavní žláza", která vylučuje hormony s vlivem na tělesné funkce. Štítná žláza je zodpovědná například za regulaci tělesné teploty, srdeční tep, tvorbu proteinů. Také pomáhá kontrolovat metabolismus a energii.

Příčiny pro vznik onemocnění štítné žlázy:

Co způsobuje onemocnění štítné žlázy? K onemocnění přispívají čtyři hlavní příčiny, které jsou odpovědné i za pocit únavy.

  • hormonální nerovnováha způsobena stresem a stravováním
  • potravinová nesnášenlivost na lepek a mléčné výrobky
  • vystavení se záření a toxicitě
  • nedostatek jódu a selenu

Přírodní prostředky při onemocnění štítné žlázy:

Kvůli štítné žláze se cítíte unaveně. Jak si můžete pomoci?

  • Snažte se o stravování bez lepku a mléčných výrobků.
  • Vyhýbejte se toxinům a těžkým kovům jako BPA, které jsou v plastových lahvích a hliníkových plechovkách.
  • Nechte si zkontrolovat jód a selen, zařaďte do stravy více jejich zdrojů.
  • Očistěte tělo od těžkých kovů, a to pomocí kurkumy, chlorely, koriandru. Zvažte i odstranění kovových výplní zubů.
  • Jezte adaptogenní bylinky a superpotraviny - například prášek maca, ašvagandha a tulsi.
  • Upravte jídelníček a snižte příjem uhlohydrátů. Přidejte hodně hubených proteinů a zdravých zdrojů tuku. Hlavně kokosový olej, kokosové mléko, avokádo, hovězí maso, ryby, chia, lněná semena či konopná semena.

2) Únava nadledvinek nebo syndrom chronické únavy

Únava nadledvinek postihuje až 80% dospělých. Způsobuje ji hormonální nerovnováha, podobně jako při onemocnění štítné žlázy. Nadledvinky jsou velmi důležité endokrinní žlázy, uvolňují více než 50 různých hormonů. I hormony regulující energii - kortizol a adrenalin.

Syndrom chronické únavy způsobuje podobné příznaky jako únava nadledvin. Ženy jsou až 4x náchylnější na syndrom chronické únavy. Hlavně čtyřicátnice a padesátnice.

Příznaky syndromu chronické únavy a únavy nadledvin jsou podobné:

  • únava, která nepřestává ani po vydatném spánku
  • problémy usnout a přespat celou noc
  • bolest svalů a kloubů
  • ztuhlost a citlivost
  • bolesti hlavy
  • častá nemocnost, bolesti v krku, příznaky podobné nachlazení a chřipce
  • přibývání na váze
  • problémy s trávením, například zácpa nebo křeče
  • zamlžení mysli
  • problémy s koncentrací a jasnou pamětí

Klíčové hormony stoupají a klesají podle množství stresu, který na člověka dopadá. Vysoké hladiny stresu a příznaky únavy nadledvin jsou úzce spjaty. I proto se často cítíte ubití, zaneprázdnění a napětí, tedy jste stále unavení.

Příčiny únavy nadledvin:

Pokud jste ve velkém stresu kvůli emocionálním, fyzickým a psychickým okolnostem, což je v současnosti celkem běžný jev, trpí nadledviny a dostaví se únava. Potenciální příčiny únavy nadledvin, které vás zcela vyčerpají, jsou následující:

  • stresující rodinné události
  • znečištění z prostředí a toxiny
  • chronický stres kvůli nepříznivé finanční situaci nebo pracovním okolnostem
  • emocionální trauma a zneužívání
  • nedostatek spánku
  • příliš mnoho cvičení
  • závislost na drogách a alkoholu
  • nezdravé stravování

Příčiny syndromu chronické únavy:

Lidé se syndromem chronické únavy mají obvykle konkrétní, měřitelné výkyvy z normálu, kam patří:

  • aktivita hypotalamu
  • dysfunkce hypofýzy
  • slabá imunita, včetně malého množství přírodních "zabíječských buněk"
  • hormonální nerovnováha, kterou nemusí běžné krevní testy zachytit
  • časté infekce
  • nadměrný růst kvasinek

Přírodní prostředky k léčbě únavy nadledvin a chronické únavy:

Co můžete udělat, abyste si nadobro obnovili energii?

  • Změňte stravování, vyhýbejte se kofeinu, nadměrnému množství cukru a uhlohydrátů, hydrogenovaným olejům, zpracovaným a hotovým jídlům. Místo toho jíte zdravé tuky, proteiny a množství čerstvé zeleniny.
  • Velmi užitečné mohou být i adaptogenní bylinky. Adaptogeny jsou potraviny, které pomáhají vyrovnat hormonální rovnováhu a zmírnit stres. Takové bylinky dokáží zlepšit hladiny kortizolu i inzulínovou citlivost. Vedle adaptogenů jako ašvagandha, bazalka a kořen maca je dobré přidat i živiny jako omega-3 rybí olej, magnézium, vitamin B5, vitamin B12, vitamin C, vitamin D3 a zinek.
  • Díky pravidelnému cvičení omezte stres. Relaxační techniky pro lepší spánek zahrnují čtení či meditaci.

3) Sedavý životní styl

Dnes není žádným překvapením, že má většina lidí sedavý způsob života. Přitom je celodenní sezení pro tělo velmi nezdravé. Způsobuje bolest, bolení za krkem, ztuhlost, bolest zad a chronické bolesti hlavy. Takový životní styl způsobuje únavu, která vás neustále pronásleduje. Lidské tělo bylo stvořeno na pohyb, a pokud se mu nedostává, mohou nastat problémy. Výkyvy nálad, pomalost, únava, přibývání na váze.

Co je to sedavý způsob života:

  • práce v kanceláři
  • nedostatek pohybu
  • problémy se zády
  • chronické bolesti
  • neustále sezení
  • nedostatek motivace

Pravidelné cvičení a pohyb pomáhají vyrovnat hormony, zlepšit inzulínovou odolnost a zlepšují spánek. To vše je důležité, abyste netrpěli nedostatkem energie. Cvičení dělá s tělem zázraky, uvolňuje endorfiny, zvyšuje vytrvalost a zlepšuje náladu.

Může být těžké přinutit se cvičit, pokud jste stále unavení. Ale cvičení z dlouhodobého hlediska vyrovná hormonální rovnováhu a zlepší energii.

Jak se donutit hýbat:

  • Pokud to vaše práce umožňuje, z času na čas se od stolu postavte a přejděte. Ideálně alespoň na 15 minut.
  • Sedávejte na míči. Budete mít narovnaná záda a posilujete si trup bez přílišného namáhání boků a nohou.
  • Po práci nebo ještě před ní si naplánujte venkovní aktivity.
  • Dopřejte si 5 minutové přestávky na protažení po každé hodině práce.

4) Deprese

Deprese je jedním z nejběžnějších psychických onemocnění. Člověka obírá o množství energie.

Příčiny deprese:

Depresi mohou způsobit následující spouštěče:

  • velký stres
  • nevyřešené emocionální problémy
  • nerovnováha neurotransmiterů
  • hormonální nerovnováha
  • alkohol
  • nedostatky ve stravování
  • nedostatek slunečního světla
  • otrava těžkými kovy
  • potravinové alergie

Přírodní prostředky proti depresím:

S čím je třeba hlavně se vypořádat, pokud máte depresi? Je to nedostatek energie a slabá motivace. Ulevit od deprese přitom mohou také změny ve stravování. Různé potraviny totiž dokáží různě ovlivňovat náladu, a to působením transmiterů v mozku. Stravujte se tak, abyste podpořili tvorbu "hormonů dobré nálady".

  • Výrazně snižte příjem zpracovaných a rafinovaných potravin, jídel z rýchloobčerstvení, jídel s vysokým obsahem cukru, jednoduchých uhlohydrátů, kofeinu a alkoholu.
  • Tyto jídla nahraďte proteiny, zeleninou, zdravými tuky jako omega-3 mastnými kyselinami.
  • Zkuste také cvičení, relaxační techniky a esenciální oleje.
  • Vhodné éterické oleje jsou olej růžový, bergamotový, levandulový, heřmánkový či ylang ylang.

5) Nekvalitní spánek

Většina dospělých lidí potřebuje nepřerušovaný spánek v trvání 7 až 9 hodin.

Příčiny nekvalitního spánku:

  • nevhodný jídelníček
  • stres
  • dlouhé ponocování
  • pití alkoholu
  • některé léky
  • výkyvy nálad a hormonů
  • trauma
  • únava nadledvin
  • bolest a chronická bolest
  • reflux, trávicí potíže
  • rodinný život a péče o děti

Je velmi mnoho důvodů, proč lidé nemohou spát - a to ani dostatečně dlouho ani kvalitně. Proto je třeba osvojit si zdravé spánkové návyky.

Není žádným překvapením, že musí člověk spát, aby nepociťoval únavu. Ale už malý nedostatek spánku dokaže časem vyvolat spánkovou deprivaci a když se nahromadí, škodí zdraví i náladě.

Problém se spánkem může být způsoben spánkovou apnoe i narkolepsií. Při apnoe dochází k výpadkům dýchání, a to až 30 krát za hodinu. Narkolepsie je chronické neurologické onemocnění, kvůli kterému mozek nedokáže kontrolovat cyklus spánku a buzení. Tato porucha nepříznivě ovlivňuje kvalitu života, vyznačuje se totiž extrémní ospalostí a nedobrovolným upadnutím do spánku i během práce či školy.

Přirozený způsob jak rychle usnout:

  • Naučte se relaxační techniky jak se odreagovat a usnout, například klidné čtení.
  • Dopřejte si koupel na uvolnění svalů a zklidnění mysli.
  • Užívejte magnézium, je dobré k relaxaci a ulevuje od bolesti svalů.
  • Používejte éterické oleje, například levanduli nebo kadidlo.
  • Před spaním se vyhýbejte těžkým jídlům a sladkým jídlům, které vás nabudí.
  • Podvečer se už vyhněte kofeinu.
  • Dvě hodiny před spaním vypněte všechny elektronické přístroje, abyste nevystavovali modrému světlu. To narušuje hladiny melatoninu, takže se mysl nenastaví na ospalost.

6) Anémie

Anémie je stav, kdy má člověk nižší hladiny červených krvinek, než je normální. Anémie souvisí s nedostatečným přísunem kyslíku k buňkám a tkáním po celém těle.

Mezi příznaky anémie patří:

  • pocit neustálé únavy, bez ohledu na to, kolik spíte
  • slabé kosti a svaly
  • problémy při cvičení
  • neschopnost koncentrace

V extrémních případech může dojít k následujícímu:

  • únava, mdloby
  • dušnost
  • srdeční slabost, srdeční záchvaty, angína
  • problémy se spánkem
  • problémy s trávením
  • zažloutnutí pokožky

Příčiny anémie:

  • Anémie se objevuje, když je problém s červenými krvinkami, které tvoří hemoglobin. To je protein, který přesouvá kyslík po těle, hlavně k mozku, kde je velmi potřebný.
  • Souvisí s nedostatečným množstvím železa v krvi, spolu s nízkými hladinami vitamínu B12 a folátů.
  • Anémie může být způsobena i ztrátou krve či nesprávnou stravou. Tělu chybí živiny, takže nedokáže vytvořit dostatek hemoglobinu.

Přírodní prostředky při anémii:

Příznaky anémie lze zmírnit zlepšením jídelníčku. Je vhodné přidat potraviny bohaté na železo, vitamin B12 a foláty. Sem patří následující:

  • Játra, obsahují hodně železa i B vitamínů.
  • Melasa, což je zdravé přírodní sladidlo s vysokým obsahem železa.
  • Droždí, které obsahuje velké množství B vitamínů.
  • Potraviny bohaté na vitamín C, který pomáhá při vstřebávání železa. Například citrusové ovoce a košťálová zelenina, například brokolice či květák.
  • Zelená listová zelenina, s vysokým množstvím železa a folátů.

7) Syndrom děravého střeva

Syndrom děravého střeva je onemocnění, kdy se poškodí trávicí trakt. V střevní výstelce se začínají tvořit malé dírky. Drobné částečky, které se normálně přes střevní stěnu nedostanou, začínají prosakovat do krevního oběhu. Pokud někdo trpí syndromem děravého střeva, propouští střevní výstelka například proteiny jako je lepek, též nevhodné bakterie a nestrávené částečky jídla.

Mezi symptomy syndromu děravého střeva patří:

  • pocit únavy
  • zažívací problémy jako křeče, nadýmání či průjmy
  • podráždění kůže a vyrážky
  • problémy s koncentrací a učením
  • bolest svalů a kloubů
  • bolesti hlavy
  • přibývání na váze
  • změny nálad

Co způsobuje syndrom děravého střeva:

  • léky
  • antibiotika
  • konzumace jídel bohatých na fytáty a lektiny - například zrna, ořechy a semena (nenaklíčená)
  • geneticky modifikované potraviny
  • zpracované potraviny, přidané rafinované cukry, kukuřičný sirup s vysokým obsahem fruktózy
  • onemocnění štítné žlázy
  • autoimunitní onemocnění

Pokud jde o únavu a množství energie, je děravé střevo problémem. Může totiž vyústit do podvýživy, tělu se sníží aktivní zásoby esenciálních vitaminů a minerálů.

Například B vitamíny, ty jsou potřebné pro tvorbu energie. Jsou zodpovědné za přeměnu základních látek ze zkonzumovaných potravin na použitelné palivo pro tělo. Sem patří glukóza, aminokyseliny či mastné kyseliny. Kvůli děravému střevu mohou klesnout i hladiny železa a zinku, ty jsou zodpovědné za přesun kyslíku po těle.

Přírodní prostředky vhodné při syndromu děravého střeva:

Aby se účinně vyřešil problém s děravým střevem, je třeba opět upravit jídelníček, i životní styl.

  • Při syndromu děravého střeva třeba odstranit potraviny i faktory, které střevu škodí. Sem patří lepek a cukr. Třeba je nahradit různými potravinami, jako jsou fermentované potraviny, vývar z kostí, naklíčené zrna, semínka a ořechy, zdravé zdroje proteinů, zelenina a množství zdravých tuků.
  • Vhodné je také užívat výživové doplňky na hojení střev. Například probiotika, L-glutamin, pankreatické enzymy a kvercetin.
  • Ujistěte se, že netrpíte nedostatkem žádné výživné látky. Dbejte na dostatečný přísun zinku, železa a B vitamínů.

8) Dehydratace

K dehydrataci dochází, pokud tělo ztratí nadměrné množství tekutin. Hlavně vody a elektrolytů. Nebo pokud je nezíská dostatečné množství. Pokud začínáte pociťovat žízeň, je tělo již dehydrované.

Příčiny dehydratace:

  • nadměrné cvičení bez doplnění zásob
  • namísto vody pití sycených nápojů či jiných nápojů
  • pobyt na horkém slunci hodinu či více
  • zdravotní problémy - zvracení, průjem, pocení
  • cukrovka
  • léky na předpis
  • menstruace
  • stres
  • zanedbávání pitného režimu
  • vysoké výšky

Nejběžnější příčina dehydratace je nedostatečný pitný režim či nahrazení vody jen sycenými nápoji nebo džusy. Je to obrovská chyba, protože takto vyskočí cukr v krvi. Navíc ani buňky nemají dostatek vody na správné fungování.

Hlavní elektrolyty v těle - sodík, draslík, hydrogenuhličitany - jsou iontové sloučeniny, které doslova pomáhají tělu získat energii z elektrické energie. Následně mohou buňky i jednotlivé orgány fungovat. Některé části těla, které potřebují více "elektřiny" a vyžadují větší množství elektrolytů a vody, jsou mozek, srdce, nervový systém a svaly.

Dehydratace ovlivňuje viskozitu (hustotu) krve i na množství úderů srdce za minutu. Srdce se totiž snaží dostat kyslík ke všem buňkám.

Pokud jste dehydratovaní, vysílá srdce kyslík a živiny k mozku, svalům a orgánům mnohem pomaleji. Právě proto se pak cítíte:

  • unavení a vyčerpaní
  • letargičtí
  • náladoví
  • jak byste měli zatemněný mozek
  • svalová slabost
  • neschopnost koncentrovat se a provádět úkoly

Přírodní prostředky při dehydrataci a na prevenci dehydratace:

Pijte během dne více vody, zvyšte příjem zeleniny a ovoce. Zajistěte si elektrolyty v podobě celých potravin. Pokud jde o ovoce a zeleninu, nejvhodnějšími druhy jsou:

  • kokosová voda
  • celer
  • vodní meloun
  • kantalup
  • okurka
  • kiwi
  • papriky
  • citrusové ovoce
  • mrkev
  • ananas

9) Emocionální stres

Může být únava psychického původu? Inu, za emocionální stres můžete zaplatit vysokou daň, hlavně pokud se dostanete do bodu, kdy se dostaví úzkost či problémy se spánkem.

Emocionální stres a jeho psychické příčiny:

Úzkostné stavy jsou způsobeny komplexem rizikových faktorů, kam patří například i:

  • genetika
  • chemie v mozku
  • stravovací návyky a životní styl
  • je to velmi běžné, pokud člověk navíc trpí úzkostí nebo nějakou formou deprese a naopak
  • slabé zdraví střev

Přírodní prostředky při emocionálním stresu:

Abyste porazili emocionální stres, je třeba se zaměřit na zlepšení jídelníčku, a také:

  • dopřát si dostatek spánku a pohybu
  • vyhýbat se stimulantům včetně stimulantů z hotových jídel
  • lze vyzkoušet éterické oleje, adaptogenní bylinky, výživové doplňky jako magnézium nebo B vitamíny, které podporují schopnost vyrovnat se se stresem
  • probiotika

10) Nerovnováha krevního cukru

Většina lidí trpí na nerovnováhu krevního cukru. Snadno to lze vyřešit, lidé však ani netuší, že je to jeden z faktorů, který zhoršuje zdravotní problémy a způsobuje únavu. Je možné, že je za vaší únavou cukr v krvi. Časem může vést nerovnováha krevního cukru k vážným onemocněním jako cukrovka typu II.

Mezi příznaky nerovnováhy krevního cukru patří:

  • únava a vyčerpání
  • chuť na neustále vyjídání
  • bolesti hlavy
  • náladovost
  • úzkost

Příčiny pro nerovnováhu krevního cukru:

  • nevhodná strava
  • cukrovka typu I a II
  • fungování slinivky
  • parazity
  • kvasinky

Cukr v krvi se dostane z rovnováhy, pokud máte ve stravě příliš cukru, který se dostane rychle do krve. Může způsobit výkyvy nálad kvůli extrémnímu navýšení glukózy v krvi. Sladká jídla, hlavně zpracované a hotové, obsahují množství přidaného cukru.

Přírodní prostředky na nerovnováhu cukru v krvi:

Abyste dostali hladiny cukru v krvi znovu pod kontrolu, musíte velmi zredukovat nebo zcela eliminovat všechny zdroje rafinovaných cukrů ze stravy. Sem patří:

  • všechny slazené nápoje - které patří k nejhorším viníkům - například slazené nápoje, ovocné džusy i slazená káva a čaj
  • sušenky, koláčky, cereálie, čokoládové tyčinky a bonbóny
  • i přírodní sladidla jako med a javorový sirup mohou ovlivnit hladiny cukru v krvi
  • běžné mléko a mléčné výrobky je také vhodné vyloučit

11) Nezdravé stravování

Určitě jste si všimli, že téměř všechny příčiny pro pocit únavy lze alespoň částečně zmírnit změnou stravování. Je to proto, že má strava na člověka výrazný dopad, ovlivňuje:

  • hormony, způsobuje jejich nerovnováhu
  • fungování neurotransmiterů, které následně vyvolávají úzkost a deprese
  • spánkový cyklus, takže je těžké mít dostatek kvalitního spánku
  • náladu
  • náhled na život
  • motivaci a tak dále

Příčiny nevhodného stravování, které jsou zodpovědné za únavu:

  • návyky
  • životní styl
  • pohodlnost
  • jiné vlivy
  • nízké priority

Jedním z největších rizikových faktorů pro únavu je, pokud jste "karboholik". Znamená to, že jíte až příliš mnoho obilovin, rafinovaných cukrů a sladkých jídel. Při takovém stravování se člověku moc nedostávají zdravé tuky, proteiny, zelenina a esenciální živiny, které průběžně doplňují energii.

Jak napravit nezdravé stravování:

Místo, abyste ve dvě odpoledne upadly do "odpoledního kómatu", pokuste se změnit stravování a přidat některé z potravin, které podporují energii:

  • Potraviny s vysokým obsahem B vitamínů - B vitaminy lze ve velkém množství nalézt v potravinách bohatých na proteiny. Sem patří hovězí maso, ryby, vajíčka a drůbež i listová zelenina.
  • Ryby s vysokým obsahem vápníku, magnézia, selenu a zinku, dokáží zmírnit stres a dopřát lepší spánek. Sem patří nepasterizované mléčné výrobky, avokádo, losos, zelenina, ořechy a semena.
  • Zdravé tuky, včetně omega-3 mastných kyselin - ryby, semena, kokosový a olivový olej, avokádo, ořechy. I tyto potraviny pomáhají stabilizovat hormony a náladu. Pak přes noc lépe spíte, dokážete bojovat s depresemi, stresem i problémy se štítnou žlázou a nadledvinkami.
Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc