Domů / / Problémy s prostatou - rarita...

Problémy s prostatou - rarita nebo běžná věc?

Poslední úprava 21.09.2016
Sdílet článek

Prostata je žláza mužského pohlavního systému. Jde o malý orgán tvaru kaštanu, který obklopuje močovou trubici. A to je místo, kde začínají problémy. Jak muži stárnou, prostata se často zvětšuje, což koliduje s normálním průtokem moči. Určitě jste zaznamenali množství reklam na léčbu benigního zánětu prostaty a problémů močových cest. Je třeba říci, že mezi muži určitého věku je to velmi běžný problém.

Jak ovlivňuje stravování a výživa na zdraví prostaty?

Dobrou zprávou je, že zdravá strava a zdravý životní styl mohou udělat skutečně citelný rozdíl. Správné stravování dokáže dosáhnout výsledky srovnatelné nebo stejné jako pomocí léků. Akorát bez vedlejších účinků. Tedy, bez nežádoucích vedlejších účinků. Těch pozitivních je velké množství!

Jak snížit riziko vzniku problémů s prostatou

1) Buďte fyzicky aktivní

Existuje silný inverzní vztah mezi množstvím cvičení a rizikem problémů s prostatou. Jinými slovy, čím více cvičíte, tím je riziko menší. Na druhou stranu, pokud máte nadváhu a nadměrné množství břišního tuku, riziko si sami zvyšujete. Cvičení přitom pomáhá s oběma problémy.

2) Jezte zeleninu

Muži, kteří jedí hodně zeleniny mají nejzdravější prostatu. Je třeba se zaměřit hlavně na zeleninu s vysokým obsahem vitaminu C a karotenoidů, protože tyto živiny mají obzvláště ochranný účinek. Patří sem rajčata, mrkev, sladké brambory, brokolice, paprika, růžičková kapusta a tmavá listová zelenina.

3) Získejte libové bílkoviny z různých zdrojů

Muži, jejichž strava obsahuje hodně proteinů ale málo tuku, mají obvykle méně potíží s prostatou. Některé potraviny s libovými bílkovinami, jako například ústřice a krabi, mají vysoký obsah zinku. I tento zlepšuje zdraví prostaty. Pokud jste vegetariáni, můžete doplnit zinek dýňovými semínky.

4) Alkohol pijte pouze s mírou

Jeden, dva drinky denně snižují riziko zánětu prostaty. A přestože může mít při konzumaci s mírou alkohol léčivé účinky, škodlivé účinky při nadměrném pití zdaleka přesahují přínosy mírného pití. Pokud tedy nevíte pít s mírou, raději nepijte vůbec.

5) Vzdejte se vitaminových doplňků ve vysokých dávkách

Přestože diety bohaté na karotenoidy, vitamin C a zinek jsou spojovány se snížením rizika problémů s prostatou, výživové doplňky, které obsahují stejné živiny se nezdají být účinné. Ve skutečnosti jsou vysoké dávky vitaminu C spojené se zhoršením symptomů.

Je třeba poznamenat, že všechna tato doporučení jsou založeny na epidemiologických údajích. To znamená, že určité návyky a vzorce chování jsou spojovány s větším nebo menším rizikem. Není to totéž, jako když konkrétní studie testuje účinek spolu s kontrolní skupinou. Na druhou stranu, na výše uvedených doporučeních není nic kontroverzního. Každé z těchto doporučení - tedy více cvičit, jíst zeleninu, konzumovat libové proteiny, střídmá konzumace alkoholu a získávání živin z potravin a nikoliv z tablet a prášků - má silný dopad na zlepšení celkového zdraví a na zmírnění rizika objevení se řady nemocí. Nemůžete tedy nic ztratit (samozřejmě kromě nepříjemných problémů s prostatou), naopak velmi mnoho získáte.

Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc