Domů / / Proč míváme při usínání pocit...

Proč míváme při usínání pocit jakoby jsme padali?

Poslední úprava 15.03.2022
Sdílet článek

Konečně jste v posteli, po dlouhém dni si můžete odpočinout. Ale při usínání se najednou strhnete, máte intenzivní pocit, že padáte a vaše tělo sebou najednou škubne. Není to právě ideální start do říše snů. Co se to s vámi vlastně děje?

Tyto nedobrovolné záškuby rukou a nohou, dokonce celého těla, se nazývají „strhávání ze spánku" nebo „hypnické záškuby" a brání vám usnout.

Netřeba však propadat panice, je to velmi běžný jev, který není škodlivý. Až 70% lidí z času na čas takové stržení zažije. Někdy si ho dotyčný ani nevšimne, protože je již v polospánku.

Lékaři si nejsou na 100% jisti, co je příčinou strhávání se ze spánku. Základní teorie předpokládá, že se nervový systém přepíná na spaní. Tak, jak se tělo pozvolna snaží usnout, postupně se uvolňuje. Zpomaluje se tep srdce, klesá tělesná teplota a napětí svalů se snižuje. To vše způsobuje záškuby.

Druhá možnost je, že mozek usíná ještě před tělem a nesprávně interpretuje uvolňování svalů jako signál, že padáte.

Společným jmenovatelem strhávání se ze spánku je spánková deprivace. Čím méně spánku se vám dostává, tím se frekvence záškubů zvyšuje. Protože samotný mozek usíná rychleji a to vede k hypnickým svalovým záškubům.

Takže, abyste večer padli do postele bez pocitu padání, spěte alespoň osm hodin v kuse každou noc. Po druhé odpoledne se již vyhýbejte kofeinu, uvolněte se pomocí meditace, případně si přečtěte knihu. Před spaním žádné mobily, tablety, žádné monitory. Ovládněte stres a nepřehánějte to s alkoholem. To jsou nejběžnější rady jak usnout.

Pokud máte hypnické záškuby každý večer, případně vám brání v usínání, poraďte se o vašem problému se svým lékařem.

Zdroje

  • CHIARO, G. a kol., 2016. Hypnic jerks are an underestimated sleep motor phenomenon in patients with parkinsonism. A video-polysomnographic and neurophysiological study [Abstrakt]. Sleep Medicine [online]. Oct, 26, 37–44 [cit. 13.1.2017]. Abstrakt získaný z: https://doi.org/10.1016/j.sleep.2016.07.011
Zatím bez hodnocení

Doporučené produkty

Čtěte víc