Domů / / / Jste příliš unavený na spánek?...

Jste příliš unavený na spánek? Poradíme, jak přesto usnout

Poslední úprava 08.07.2020
Sdílet článek

Být natolik unavený, že člověk až nemůže usnout, se zdá být řádný paradox. Ve skutečnosti to ale je dost běžný jev a mnoho lidí si tímto stavem prošlo. Možná se i vám honí hlavou myšlenka: "jsem tak unavený, proč tedy nemohu usnout?"

Podívejme se blíže na tento "nemohu usnout" fenomén, abyste v budoucnu tuto formu nespavosti dokázali překonat.

Stav, kdy jste příliš unavený na to, abyste usnuli, může být způsoben dvěma hlavními faktory:

  • tělo je unavené, ale mysl se ještě neuvolnila
  • tělo je příliš unavené

Tyto dvě záležitosti jsou hlavní příčinou neschopnosti usnout. Pokud se i cítíte unavený, může být mysl stále v hyperaktivním módě. Možná si děláte starosti, jste ve stresu nebo trpíte úzkostí. V každém z těchto stavů je téměř nemožné usnout!

Nebo jste prostě příliš vyčerpaný. Tělo vysílá příliš mnoho signálů do mozku, takže je stále ve střehu. Kromě těchto dvou příčin jsou samozřejmě i jiné důvody pro nespavost, které mohou souviset s bolestí či nemocí. Podívejme se na dvě výše zmíněné příčiny nespavosti a začneme napjatou myslí.

Neuvolněná mysl

Přesto, že je vaše tělo neuvěřitelně unavené a připravené ke spánku, nedokážete usnout kvůli hlavě. Důvodem je, že vaše mysl není ve vhodném stavu. Ano, i mysl může být unavená a cítíte, že potřebujete odpočinek, ale neschopnost soustředit se a uklidnit se má vliv na celé tělo.

Takže je v podstatě vaše soustředění rozptýlené. Důvody mohou být různé, řešení je ale stále stejné. To, co musíte udělat, je dopřát si nějaký čas před odchodem do postele na uvolnění a odpoutání se od okolí. A nejde pouze o relaxaci, je to i o soustředění a "zastavení" mysli.

Tím myslíme, že byste mohli namítnout, že nejlepší způsob relaxu je lehnout si před televizi. Ale není to tak. Mysl by se pouze více rozrušila a nabudila novými impulsy.

Jak to tedy udělat? Můžete zkusit následující tříkrokový postup:

a) Meditujte

Pokud jste to někdy zkoušeli, tak asi víte, že to účinkuje. Představte si, že je vaše mysl sklenicí vody, kterou jste celý den hýbaly. Jen pokud budete schopen zůstat nehybně sedět alespoň deset minut, má vaše sklenice vody šanci, aby v ní zavládl naprostý klid a nehybnost.

Vaše mysl se může konečně uklidnit.

b) Dělejte jednoduchou činnost sestávající z jedné jediné úlohy

Tato metoda je velmi užitečná, pokud si myslíte, že jste příliš unavený na to, abyste usnuli. Je to také lék proti úzkosti a starostem. Je vhodné strávit alespoň krátkou dobu před odchodem do postele při činnostech jako:

  • luštění křížovky
  • vyšívání nebo pletení
  • malování nebo kreslení obrazu

To, co mají tyto činnosti společné je fakt, že jsou klidné, pomalé, tlumící a soustředěné. Mozek je zvládne snadno, protože dělá jen jednu věc. Určitě si dokážete najít i jiné činnosti, tak zkoušejte a užívejte si to.

c) Čtěte knihu

Stará dobrá klasická metoda jak usnout funguje. Pokud máte dobrý román, který vás dostane do jiného světa, tak máte vynikající způsob jak rozptýlit mysl a vypudit z ní všechny starosti dne. Naopak, zaměříte se na novou čerstvou situaci a vy se uklidníte.

Jak vidíte, nejde o nic převratného, pouze osvědčené a spolehlivé metody, které fungují, pokud jste příliš unavený na spánek.

Vyčerpané tělo

Pokud jste se věnovali nějaké extrémní formě cvičení nebo tréninku, tak chápete, co myslíme. Jak byste se cítili po, řekněme, 14 hodinové vysokohorské túře? Člověka bolí nohy, ruce, vlastně úplně všechno. Nejde ale o běžnou bolest, je to spíš pocit, jakoby z vás vysáli všechnu energii. A z toho pak vznikají problémy a dobře známý pocit "nemohu usnout". Protože na to, abyste usnuli, také potřebujete nějakou energii. Člověk pak zůstane ležet a je zoufalý, že není schopen dopřát si odpočinek a zotavení, které by tak potřeboval. Je prostě příliš unavený na to, aby vůbec usnul.

Co dělat v takovém případě, jak usnout při extrémním vyčerpání? Pravděpodobně jediná věc, které v takovém stavu budete schopný, je dát si něco proti bolesti. Pokud ale právě neležíte po zmiňované túře v stane, můžete zkusit následující kroky ...

a) Dopřejte si koupel

Je to skvělý způsob na uvolnění svalů. Teplo vám rozproudí krev a přitom vytvoří příjemný pocit. Jako bonus může sloužit fakt, že následně usnete jednodušeji i proto, že vám po odchodu z teplé vody tělesná teplota mírně poklesne.

b) Dejte si masáž

Když jde o uvolnění těla, masáž nic nepřebije. Pokud se vám tedy podaří přesvědčit partnera, aby vás namasíroval, máte vyhráno.

c) Zmírněte bolest

Pokud se vám nepodaří svaly alespoň trochu uvolnit, není nejhorším řešením ani tabletka proti bolesti. Jen z toho nedělejte návyk a pravidlo.

Pro vyčerpané tělo je jediným lékem odpočinek a uvolnění. Pokud máte jiné triky, jak usnout, směle do toho. A nezapomínejte, nejde o zcela běžnou situaci, ale pokud se do takové dostanete, zkuste výše uvedené metody.

Vždy je řešení

Existuje ještě třetí možný důvod, který jsme nezmínili. A to, že máte rozházený spánkový režim. Pokud jste byli velmi dlouho vzhůru (řekněme takových 40 hodin v kuse), může se vám těžko usínat i proto, že to vaše tělo vlastně ani neočekává.

I zde může pomoci meditace a postupné uvolnění mysli. Hlavně nemyslete na to dotěrné "nemohu usnout"! Nezapomínejte, pokud se vám někdy stane, že budete příliš unavený na to, abyste usnuli, vždy se dá najít nějaké řešení. Takže dobrou a ničím nerušenou noc!

Jste příliš unavený na spánek? Poradíme, jak přesto usnout Průměrné hodnocení: 4 (1 hodnoceníe)

Doporučené produkty

Čtěte víc

Blízke témy